Jak dochodzi do zakwaszenia organizmu?

 

Sposób odżywiania się ma wpływ na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu,ponieważ podczas procesów trawienia pokarmu i przemiany materii powstają różne ilości kwasów i zasad. Ich działanie nie zależy od smaku pokarmu, np. kwaśne soki owocowe (np. z cytryny, limonki, grejpfruta) czy wodorowęglan sodu (sodka kuchenna) wspierają utrzymanie zasadowego środowiska w organizmie.

Jak organizm broni się przed zakwaszeniem?

Zdrowa tkanka łączna ma lekko zasadową wartość pH (w przybliżeniu 7,0-7,2). W żołądku znajduje się najwyższe stężenie kwasów – ich wartość pH wynosi około 1,5-3 dlatego, aby pokarm został w nich rozpuszczony a zarazki zabite. Natomiast trzustka i jelita mają wyższą wartość pH, bo aż 8, aby zobojętnić zakwaszoną w żołądku żywność oraz umożliwić wchłanianie składników odżywczych w jelicie cienkim. Pojawienie się kwasów trawiennych w zasadowym środowisku jelit powoduje biegunkę, która usuwa z nich szkodliwe substancje.
Pewną ilość kwasów organizm może wydalać przez nerki i jelita, płuca (dwutlenek węgla) i skórę. Ale jeśli kwasu jest zbyt dużo (np. po obfitym posiłku lub kiedy dieta obfituje w pokarmy bogate w białko, takie jak mięso, ryby, produkty mleczne i zboża), organizm nie może go natychmiast zobojętnić i wydalić. Dlatego wiąże je w sole mineralne i w takiej postaci magazynuje w tkance łącznej odciążając w pracy przede wszystkim nerki. Jeśli tkanka łączna jest nadmiernie obciążona (u kobiet jej przeciążenie objawia się często cellulitem, czyli pomarańczową skórką i specyficznym odkładaniem się tkanki tłuszczowej na udach, tzw. bryczesami), organizm szuka nowego magazynu. Często są to stawy i mięśnie, stąd tak częste zapalenia stawów, reumatyzm, sztywność mięśni, bóle pleców.

Pierwsze objawy zakwaszenia organizmu to m.in:

 

ból i napięcie mięśni, bezsenność, częste zmęczenie, irytacja, bóle głowy, zaburzenia koncentracji, podwyższony poziom glukozy we krwi, podrażniony żołądek kwasem z odbijaniem się lub zgagą.

Wyniki badań wykazują, że powyżej 50% mieszkańców uprzemysłowionych krajów może cierpieć na zakwaszenie organizmu, a sprzyjają temu głównie nieodpowiednia dieta, jedzenie w pośpiechu i nadmierna ilość posiłków, nałogi, nadmiar stresu, negatywne emocje (gniew, złość, zazdrość, niechęć, kłótnie), duży wysiłek fizyczny, toksyny środowiskowe, promieniowanie elektromagnetyczne, leki i kosmetyki.

Dieta zakwaszająca organizm składa się ze zbyt dużych ilości białka zwierzęcego, tłuszczy zwierzęcych, słodyczy i ciast, produktów z białej mąki, używek (alkohol, nikotyna, kawa), jedzenia na wynos, słodzonych napojów, napojów gazowanych i zawierających kwas fosforowy (typu Cola).

Wywar warzywny, silnie alkalizujący 

Składniki (4 porcje)
cebula
4 średnie pietruszki
średni seler
2 średnie buraki lub mała cukinia
mały por
mała główka kapusty (białej lub włoskiej)
2 litry wody
2 liście laurowe
cząber, majeranek do smaku
ew. sól jodowana lub morska

Warzywa wymyć, wyszorować, obrać. Pietruszkę, seler, buraki i cebulę pokroić w drobną kostkę, kapustę poszatkować, por pokroić w cienkie pierścienie.
Rozdrobnione warzywa włożyć do gotującej się wody, gotować pod przykryciem przez 30 minut. Wywar przechowywać w lodówce, przed spożyciem zagotować odliczoną porcję. W razie wyraźnego zakwaszenia organizmu pić codziennie.

Zakwaszenie organizmu spowodowane chorobą powinien leczyć lekarz.

 

Powiązane artykuły:
Dlaczego równowaga kwasowo-zasadowa jest tak ważna dla naszego zdrowia?
Żywność powodująca silne zakwaszenie organizmu.
Żywność powodująca powstanie zdrowych kwasów w organizmie.
Lista zasadotwórczych produktów spożywczych. 
Jak zmniejszyć zakwaszenie organizmu? Dieta.
Zmiana nawyków, alkalizujące kąpiele i okłady.

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *