Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Domowe sposoby cz. 1

Pierwsza pomoc. Domowe sposoby złagodzenia skutków lekkiego oparzenia słonecznego bez pęcherzy, pęknięć i ran

 

Lekkie oparzenie słoneczne skóry I. stopnia charakteryzuje zaczerwienienie skóry, uczucie pieczenia i bólu podczas poruszania się, opuchlizna. Pierwsza pomoc w przypadku lekkich oparzeń polega głównie na schłodzeniu organizmu i nawodnieniu go.


Nawodnienie organizmu

Od razu trzeba wypić dużo niegazowanej wody mineralnej,
 najlepiej wysokozmineralizowanej, aby schłodzić organizm i nawilżyć od środka odwodnioną skórę. Do wody z kranu można dodać trochę soli kuchennej. Później pić po kilka łyków co 20 minut. Duże pragnienie świadczy o dużym odwodnieniu organizmu.


Schładzanie ciała

Na podrażnioną skórę  po opalaniu nie powinno się przykładać ciepłych kompresów!
Natychmiast przystąpić do stopniowego schłodzenia skóry, ponieważ zimna woda i lód wywołują ból, a nawet szok termiczny organizmu i uszkodzenie skóry! Nigdy nie wolno przykładać lodu bezpośrednio na skórę, gdyż prowadzi to do jej uszkodzenia! Lód można przykładać tylko owinięty w płótnie i nie dłużej niż przez kilka minut.

Skutki lekkich oparzeń słonecznych złagodzi prysznic o delikatnym strumieniu: najpierw letni (temperatura wody 33°C-36°C), a dopiero po nim chłodny (nie zimny!) prysznic (temperatura wody ok. 25°C. Do oparzeń słonecznych na małej powierzchni ciała wystarczy przykładanie czystej bawełny nasączonej chłodną wodą. Schładzanie skóry powinno trwać nie dłużej niż 1-2 godziny (z przerwami). Z dziećmi trzeba postępować jeszcze ostrożniej, gdyż łatwo je wyziębić.

Na skórę podrażnioną promieniami słońca nie powinno się nanosić tłustego kremu, gdyż tworzy warstwę uniemożliwiającą leczenie się skóry i dodatkowo prowadzi do gromadzenia się pod nią ciepła. Najlepsze są kremy po opalaniu (After Sun).

  1. Warto robić chłodne okłady z bardzo mocnej czarnej lub zielonej herbaty, które złagodzą ból i uczucie pieczenia poparzonej skóry. 4 łyżeczki herbaty zalać szklanką wrzącej wody i zaparzać przez 30-40 minut. Przecedzić. Robić okłady 2-3 razy dziennie przez 20-30 minut. Spłukać skórę czystą wodą i nanieść na skórę chłodzący krem nawilżający, najlepiej z witaminą A i E. Zawarte w herbacie taniny likwidują opuchliznę, łagodzą podrażnioną skórę.
  2. Letnia kąpiel o temperaturze 34°C-36°C z dodatkiem 2-3 szklanek mocnej czarnej herbaty złagodzi poparzenia skóry na większej powierzchni ciała. Kąpiel powinna trwać 15-20 minut. Spłukanie czystą wodą po kąpieli zapobiegnie pobrudzeniu bielizny.
  3. Czarna herbata nie tylko ma właściwości lecznicze, ale także zapobiegawcze: smarując skórę ciała mocnym naparem herbaty można zapobiec występowaniu oparzeń słonecznych.
  4. Bardzo skuteczny jest okład z oleju lnianego i mięty. Łyżkę suszonych liści mięty zalać szklanką wrzącej wody i zaparzać po przykryciem przez 10 minut. Przecedzić i ostudzić. Dodać 2 łyżki oleju lnianego (nie każdy olej jest dobrze wchłaniany przez skórę), wymieszać. Otrzymaną mieszanką zwilżyć czystą gazę i przyłożyć ją na podrażnioną skórę na 10 minut. Świeżo nawilżoną gazę nałożyć 4-krotnie trzy razy w ciągu dnia. Kompres jest bardzo skuteczny przy oparzeniach słonecznych.
  5. Kwaśne i zimne mleczne produkty: kwaśny twaróg, jogurt z maślanką, kefir skutecznie zmiękczą, schłodzą, zmniejszą opuchnięcie i złagodzą pieczenie skóry podrażnionej słońcem, na której nie ma pęcherzy i uszkodzeń. Jednak okłady z mlecznych produktów nanoszone na poparzoną skórę z pęcherzami lub rankami mogą spowodować poważne infekcje bakteryjne. Przyczynia się do tego zawarty w nich cukier.
  6. Nanieść na poparzoną skórę zimny kefir, kwaśną śmietanę lub naturalny niesłodzony jogurt z lodówki, przykryć gazą. Kiedy okład wyschnie, delikatnie wymyć skórę przegotowaną letnią wodą, nałożyć świeżą porcję. Smarować podrażnioną skórę jeszcze kilka razy w ciągu dnia.

  7. Zimny twaróg owinąć czystą gazą, przykładać do skóry przez 15 minut. Jeśli jest suchy, można dodać do niego kefiru lub jogurtu.

  8. Płatki owsiane zalać wrzątkiem, przecedzić i schłodzić. Zmieszać z zimną kwaśną śmietaną, nałożyć na podrażnioną skórę twarzy na 15 minut. Skórę opłukać chłodną lub zimną wodą. Zabieg można powtarzać w ciągu dnia. 

Przy lekkim oparzeniu słonecznym sprawdzi się surowe białko jaja. Czyste białko jaja trzeba mocno schłodzić w zamrażalniku, ubić (bez cukru i soli!) i posmarować nim skórę. Kiedy białko wyschnie, spłukać je ze skóry chłodną wodą i nałożyć następną warstwę. Zanieczyszczenie białka żółtkiem niszczy właściwości hamowania stanów zapalnych substancji zawartych w białku. Białka nie można przykładać do mocno poparzonej skóry z pęcherzami i ranami (wysokie ryzyko zakażenia bakteryjnego).

Miód rozcieńczony wodą załagodzi lekkie podrażnienia skóry, odżywi ją i uelastyczni.

Okłady z octu łagodzą opuchnięcia.

Artykuły powiązane: 

Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Domowe sposoby 2. 
Pierwsza pomoc w przypadku silnego oparzenia słonecznego.

 

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *