Wartości i właściwości awokado czyli smaczliwki

Awokado_z_pestka

Wartości odżywcze awokado oraz terapeutyczne właściwości awokado. Czy można spożywać pestkę awokado? Przeciwwskazania.
Domowe maseczki z awokado w pielęgnacji cery i włosów: maseczka z pestki awokado na trądzik, maseczka z pestki awokado na włosy… 

Owoce awokado są owalne lub w kształcie gruszki, ich skórka ma kolor jasno-, ciemnozielony lub zielony z bardzo ciemnym brązowym lub fioletowo-czarnym odcieniem. Miąższ awokado jest w kolorze kremowo-zielonym lub złoto-żółtym i ma kremową konsystencję. Dojrzałe awokado jest miękkie, a skórka traci gładkość i połysk. Owoce niektórych gatunków są bardzo duże, osiągają wagę do 2,5 kg. Skórka awokado jest niejadalna.
Owoce awokado wciąż dojrzewają po zbiorze. Dostępne w handlu owoce są zazwyczaj twarde, a chłód opóźnia ich dojrzewanie. W odpowiednich warunkach można je przechowywać nawet przez 40 dni po zbiorze. Oferowane przez handel dojrzałe i miękkie owoce awokado są wcześniej traktowane syntetycznym etylenem.
Rady jak rozpoznać, czy awokado jest dojrzałe i jak przechowywać przekrojone awokado można przeczytać w artykule Przechowywanie żywności w domu. Owoce (A-H).  

Miąższ awokado posiada duże wartości odżywcze i unikalne właściwości terapeutyczne. 

Odżywcze wartości awokado

Spożywa się zarówno miąższ jak i pestkę awokado. W 10 dag miąższu awokado znajduje się około 2 g białka, 8,5 g węglowodanów, 14,7 g tłuszczu, sporo potasu, miedzi, wapnia, trochę cynku, żelaza, manganu, poza tym witaminy A, B1, B2, B3, C, D, E i K, kwasu foliowego, luteiny i potężną dawkę antyutleniaczy. W 10 dag miąższu awokado występuje, w zależności od odmiany, aż 23 g – 30 g tłuszczów. Miąższ awokado, w zależności od odmiany, zawiera 18%-25% tłuszczów w postaci oleju (jest po tym względem rekordzistą wśród owoców i warzyw). Owoc zawiera bardzo dużo kalorii, bo aż 160 kcal/670 kJ w 10 dag surowego miąższu awokado. Pewnie dlatego zalecana porcja awokado to tylko 1-2 łyżki miąższu owocu.

Terapeutyczne właściwości awokado

Związki flawonowe zawarte w miąższu awokado wspierają system obronny organizmu, chronią przed chorobami układu trawiennego oraz infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Pomagają złagodzić przebieg procesów zapalnych. Miąższ awokado zawiera dużo zdrowych i bardzo dobrze przyswajalnych tłuszczów (w 10 dag miąższu awokado jest aż 11,6 g nienasyconych tłuszczów), dlatego spożywanie awokado jest zalecane osobom chorującym na miażdżycę, nadciśnienie, jako zamiennik tłuszczów zwierzęcych, a także jako uzupełnienie odżywczej diety i w celu kontrolowanego przybrania na wadze. Tłuszcze nienasycone przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu.

Ze względu na swoje właściwości awokado wskazane jest w diecie dla osób z chorą wątrobą (stłuszczenie wątroby, zaburzenia metabolizmu tłuszczów, zniszczenia po żółtaczce), a zawarta w nim miedź wspomaga poprawę pracy wątroby, normalizuje poziom enzymów trawiennych i powoduje ustępowanie stłuszczenia wątroby.

Miąższ awokado jest doskonały dla diabetyków ze względu na niską zawartość cukru i skrobi.

Właściwości awokado. Pestka awokado

Wiedza o terapeutycznych właściwościach i odżywczej wartości pestki awokado jest słabo rozpowszechniona. Może dlatego, że wciąż trwają badania nad ich uzasadnieniem i wykorzystaniem. Pestka awokado zawiera sporo składników wzmacniających system obronny organizmu oraz substancji odżywczych, w tym witaminy, cenne dla procesów trawienia aminokwasy (aż 70%) oraz gorzkie substancje wspomagające pracę wątroby. Uważa się, że substancje w niej zawarte pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi, zapobiec rozwojowi chorób układu krążenia, hamować stany zapalne stawów, wspierają pracę tarczycy, mogą hamować powstawanie nowotworów.
W celach odżywczych i dla wzmocnienia organizmu wymytą, obraną ze skórek i dobrze wysuszoną pestkę awokado ściera się (najlepiej na drobnej tarce do orzechów), szczyptę dodaje do sałatek, muesli, napojów z owoców i warzyw. W ten sposób dostarcza się organizmowi luteinę  i zeaksantynę, wzmacniające wzrok i zapobiegające starzeniu się oka.
Pestkę awokado stosuje się przy rozwolnieniu. Pół pestki awokado w formie proszku zalać 120 ml wrzącej wody, odstawić pod przykryciem na kwadrans. Wypić, kiedy napar jest jeszcze mocno ciepły.
Zawarte w pestce awokado substancje przyspieszają metabolizm i w ten sposób ułatwiają chudnięcie. Pokrojoną pestkę awokado zagotować w litrze wody,  wypić w 3 porcjach w ciągu dnia w celu redukcji tłuszczu w organizmie.

Pielęgnacja skóry i włosów. Pestka awokado

Odżywcze domowe maseczki z awokado (z miąższu i pestki) stosuje się na zwiotczałą cerę. Maseczka z awokado opóźnia powstawanie zmarszczek i łagodzi podrażnienia skóry (również oparzenia słoneczne). Aminokwasy zawarte w miąższu i pestce awokado mają dobry wpływ na kondycję skóry i włosów.

Domowa maseczka z awokado na trądzik, na czyraki
Z proszku z wysuszonej pestki awokado i wody przygotowuje się maseczkę na trądzik i czyraki, zapobiegającą wypryskom na skórze. Aby wysuszyć wypryski nakłada się podwójną jej warstwę i po 10 minutach zmywa. Stosować do całkowitego oczyszczenia skóry.

Domowa maseczka na włosy, olej z pestką awokado
Proszek z pestki awokado z olejkiem rycynowym lub olejem kokosowym doskonale pielęgnuje włosy, zmiękcza i nawilża je, zapobiega rozdwajaniu się włosów, nadaje im blasku. Proszek zalać olejem, zostawić na noc. Olejek wetrzeć w skórę głowy i we włosy. Głowę luźno owinąć folią i ręcznikiem. Olejek powinien działać przez przynajmniej godzinę (najlepiej przez noc). Po tym czasie dokładnie spłukać dużą ilością wody.

Przeciwwskazania do spożywania awokado

  • Owoc awokado, po spożyciu, wywołuje u niektórych osób reakcje alergiczne w obrębie jamy ustnej i gardła, pokrzywkę, bóle brzucha, wymioty.
  • Awokado nie powinny spożywać osoby z alergią na lateks, pyłki brzozy.
  • Niektóre źródła podają, że miąższ i pestka awokado niektórych odmian mogą być trujące dla ptaków, kotów, psów, królików i innych zwierząt. Zawierają toksynę zwaną persin, która jest dla ludzi nieszkodliwa.
  • Skórka awokado ma właściwości terapeutyczne, jednak nie powinno się jej stosować na własną rękę (zwłaszcza w ciąży!).

Rady jak jeść awokado oraz przepisy na pasty i sos z awokado znajdują się w artykule Łatwe potrawy z awokado.

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *