Opóźniona bolesność mięśni

Zakwasy

Opóźniona bolesność mięśni, popularne zakwasy, powstaje głównie po nadmiernym wysiłku fizycznym, kiedy mięśnie wykonują ruchy, do których nie są przyzwyczajone, po długiej przerwie w ćwiczeniach, po wykonywaniu ruchów hamujących (np. przy schodzeniu z góry, podczas skakania), po wysiłku fizycznym u osoby prowadzącej siedzący tryb życia, po ćwiczeniach wykonywanych z nieskoordynowanymi ruchami, kiedy mięśnie nie współpracują ze sobą.
Nie ma cudownego środka, który by zapobiegł powstaniu zakwasów i który by zakwasy szybko usunął. Dlatego nie powinno się wierzyć w obietnice składane w reklamach środków na ból mięśni spowodowany fizycznym wysiłkiem.
Nawet mimo prawidłowego wykonania ćwiczeń rozgrzewających i rozciągających mięśnie przed i po treningu, zakwasy mogą dać znać o sobie. Sam mechanizm ich powstawania nie jest dostatecznie zbadany, jest kilka ścierających się teorii poruszających ten temat.
Zakwasy nie są szkodliwe i nie leczy się ich środkami farmakologicznymi. Mięśnie regenerują się po jakimś czasie, jeśli nie będą obciążane dodatkowym wysiłkiem fizycznym, dlatego przy silnych bólach wywołanych zakwasami trzeba przerwać na kilka dni wykonywanie obciążających ćwiczeń. Bóle powinny ustąpić po około 3 dniach. Po kolejnym intensywnym wysiłku znów trzeba zrobić około 5 dni przerwy. Jeśli bóle utrzymują się przez tydzień, powinno się zasięgnąć porady lekarskiej, ponieważ mogło dojść do kontuzji.

Przy bólach wywołanych przez zakwasy po treningu nie pomoże:
– masaż tkanek głębokich,
– intensywny trening mięśni,
– ćwiczenia koncentryczne mięśni,
– powtórzenie ćwiczeń, które wywołały zakwasy.
Te metody mogą tylko doprowadzić do pogorszenia stanu.
Zmęczone mięśnie potrzebują regeneracji, ale samo leżenie w łóżku nie wniesie nic do poprawy ich bezbolesnego funkcjonowania. Jeśli występuje silny ból mięśni, można jednorazowo przyjąć bezpieczny lek przeciwbólowy i przeciwzapalny. Nie pomoże przyjmowanie oferowanych „leków na zakwasy”, ponieważ cudowne środki nie istnieją.

Aby uniknąć silnych bólów mięśni spowodowanych fizyczną aktywnością warto przestrzegać diety, aby regularnie (nie tylko przed samym treningiem) dostarczać organizmowi odpowiednie dawki minerałów wspomagających proces regeneracji mięśni.

Bardzo ważna jest prawidłowo przeprowadzona rozgrzewka i rozciąganie obciążanych mięśni. Za każdym razem wysiłek powinien być rozsądnie dozowany, ponieważ zbyt gorliwy trening nieuchronnie prowadzi do powstania zakwasów.

Regularne umiarkowane ćwiczenia powodują mniej dotkliwe bóle mięśni po większym obciążeniu fizycznym. W czasie urlopu nie nadrobi się straconego czasu bez ćwiczeń. Po 30. roku życia organizm nie wykonujący regularnie umiarkowanego wysiłku fizycznego traci rocznie około 1% swojej pierwotnej siły. A to znaczy, że w 50. roku życia osoba prowadząca bierny tryb życia ma o 20% mniej siły niż w wieku 30 lat!

Powiązane artykuły:

Dieta zmniejszy ból mięśni po treningu. 
Domowe sposoby na „zakwasy” po treningu. Kąpiele. 
Ból mięśni po treningu, czyli co stosować na zakwasy? Chłodzenie i nacieranie.
Domowe nalewki kojące bóle mięśni.

Dodaj do zakładek permalink.

Jedna odpowiedź na „Opóźniona bolesność mięśni

  1. Maciej mówi:

    Niezwykle wciągający wpis. Można zauważyć, że bardzo dobrze poruszasz się w tym temacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *