Zdrowe opalanie się cz. 1

Skutki systematycznego opalania się przez lata to przede wszystkim skóra z dużymi porami i zaskórnikami, zmniejszona elastyczność skóry i wczesne tworzenie się głębokich zmarszczek. Dlatego z kąpieli słonecznych trzeba korzystać rozsądnie i z umiarem.
Skórę powinno się przyzwyczajać do opalania już wiosną. Należy to robić stopniowo, nie przesadzać, ponieważ skóra musi „ćwiczyć” zdolności samoobrony. Przed planowanym wyjazdem do ciepłych krajów po piękną opaleniznę lub intensywnym uprawianiem sportu w słoneczne dni, trzeba poważnie pomyśleć o ochronie skóry przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym.

Dieta i suplementy

Nie tylko mądra kąpiel słoneczna i właściwa pielęgnacja skóry lecz również odpowiednia dieta i przyjmowane suplementy przyczyniają się uzyskania zdrowej i trwałej opalenizny.

Na 4 tygodnie przed planowanym okresem intensywnego opalania się warto przyjmować preparat z beta-karotenem, czyli prowitaminę witaminy A, która wspiera wzrost i odnowę komórek naskórka i nadaje skórze pewną (ale nie absolutną) ochronę przed słońcem. Ponieważ większe ilości witaminy A prowadzą do uszkodzenia wątroby, dawkę powinno się ustalić z lekarzem. Szczególną ostrożność powinny zachować kobiety w ciąży, ponieważ nadmiar witaminy A jest szkodliwy dla płodu. Niską dawkę powinno się przyjmować jako ochronę również w czasie bardzo słonecznych dni.

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest spożywanie świeżych produktów sezonowych zawierających karoten. Należą do nich: marchew, morele, brzoskwinie, szpinak, brokuły, kapusta, pomarańcze, czerwona papryka i dynia.
Na produkcję melaniny, barwnika skóry, ma aminokwas tyrozyna, który występuje w większych ilościach w produktach zwierzęcych: wątrobie, żółtku jaja, wieprzowinie, piersi kurczaka, dorszu, tuńczyku, a także w nasionach dyni, migdałach, awokado.
Na wzmocnienie ścian komórek skóry wpływają witaminy C i E, a wapń pełni rolę ochronną.
Niskokaloryczna dieta przyczynia się do słabej i nierównej opalenizny. Dietolodzy wymieniają nawet produkty, których systematyczne spożywanie w dużych ilościach uniemożliwia opalenie się. Należą do nich: kiełbasy i inne wędliny, czekolada, kawa, kakao, alkohol, ciasta i słodycze, fast food, pokarmy solone i marynowane, kukurydza.

Krem
Przed dłużej trwającą kąpielą słoneczną trzeba posmarować się odpowiednim dla typu skóry kremem z filtrem ochronnym przeciw zarówno promieniom UVA jak i UVB.
Na pokrycie całego ciała dorosłego człowieka wystarczą 3 łyżki kremu. Jednak grubszą warstwę trzeba nanieść na skórę nosa, ust, uszu, dekoltu, karku, pleców i wierzchniej strony stóp.

  1. Przed pierwszymi słonecznymi kąpielami powinno się stosować krem z filtrem o wartości przynajmniej 20, po uzyskaniu zdrowej opalenizny można używać kremów spf 8-15. Jednak przez kilkakrotne wtarcie kremu w skórę nie zwiększy się jego ochronnego działania, tzn. nie osiągnie się wartości 20 ochronnego filtru po dwukrotnym wtarciu kremu o faktorze 10, ani nie przedłuży się czasu ochrony skóry. Osoby z dużą ilością znamion i dużymi znamionami nie powinny się opalać, a na odsłonięte fragmenty skóry nanosić przynajmniej krem spf 30 (najlepiej spf 50+).
  2. Krem daje ochronę tylko na konkretny czas, lepiej wykorzystać na opalanie tylko w 2/3 części deklarowanego czasu.
  3. Większość kremów trzeba nanosić na 30 minut przed wyjściem na słońce, również na skórę pod strój do opalania, ponieważ cienki materiał przepuszcza szkodliwe promienie.
  4. Należy unikać opalania po naniesieniu perfum, mydła i wody po goleniu (olejki eteryczne sprzyjają reakcjom fotoalergicznym).
  5. Nad wodą i w górach skóra wymaga lepszej ochrony, ponieważ odbijające się od tafli wody promienie działają silniej. W górach co 1000 m wzrasta aż o 10% intensywność działania szkodliwych promieni.
  6. Podczas pływania w wodzie, wycierania ręcznikiem czy pocenia się zmniejsza się zdolność ochronna kremu. Dlatego podczas uprawiania sportu powinno się nanosić krem na skórę co godzinę.
  7. W cieniu również potrzebna jest ochrona!

Na rynku znajduje się wiele środków zapobiegających poparzeniom słonecznym, jednak wciąż istnieją sprzeczne oceny produktów zwłaszcza z filtrem mineralnym zawierającym w swoim składzie dwutlenek tytanu lub nano-cząsteczki tlenku cynku.

Ubranie

  1. Ubranie z cienkiego materiału o rzadkim splocie włókien najsłabiej chroni ciało przed szkodliwymi promieniami.
  2. Szerokie ubranie z grubego materiału lepiej chroni skórę przed promieniowaniem niż przylegające i z cienkiego materiału (kolor nie ma znaczenia).
  3. W ciasnym ciemnym ubraniu ciało nagrzewa się szybciej i pocimy się silniej.
  4. Bawełna słabo chroni skórę przed promieniami UV-B (nawet gruby dżins), natomiast materiał z nowoczesnych włókien poliestrowych robi to najlepiej (może zatrzymać do 50% szkodliwego promieniowania).
  5. Len i naturalny jedwab schładzają skórę, dlatego nie pocimy się w nich. Lecz przepuszczają dużo promieni słonecznych.
  6. Podczas długiego pobytu na słońcu trzeba mieć na sobie przynajmniej kapelusz, koszulkę z krótkim rękawkiem i spodenki do kolan lub specjalną odzież z materiału chroniącego przed promieniowaniem UV.
  7. Specjalne ochronne tkaniny mogą jednak wywoływać reakcje skórne, a przy kolejnych praniach ochrona słoneczna „spiera się” (specjalne proszki do prania okazały się nieskuteczne).

Artykuły powiązane:

Zdrowe opalanie się cz.1.
Zdrowe opalanie się cz.2.
Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Pierwsza pomoc.
Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Domowe sposoby cz. 1.
Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Domowe sposoby cz. 2.
Pierwsza pomoc w przypadku silnego oparzenia słonecznego.
Piegi i plamy starcze. Zapobieganie powstawaniu przebarwień na skórze.
Piegi i plamy starcze. Przepisy na domowe maseczki.

 

Dodaj do zakładek permalink.

Jedna odpowiedź na „Zdrowe opalanie się cz. 1

  1. Strus mówi:

    Po pierwsze: karoten nie zostanie przyswojony, jak siego nie zje z dodatkiem tłuszczu. Na dodatek u większości ludzi proces ten jest bardzo oporny, z sprawnością paru %
    Po drugie: o niebo bardziej niż opalenizna korzystniejsze jest regularne wystawianie się na słońce, maksymalnie 15 minut na przód i tyle samo na tył ciała. Tylko w godzinach południowych, gdy cień jest krótszy od nas. Kremu oczywiście nie stosujemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *