Ćwiczenia, masaż brzucha i kąpiel nóg pomogą przy zaparciach

Ćwiczenia gimnastyczne mięśni brzucha, masaż brzucha i ćwiczenia oddechowe ułatwiające wypróżnianie się


Brak ruchu sprzyja powstawaniu zaparć… 
Dlatego warto zmienić nawyki, wygospodarować trochę czasu na codzienną, nawet umiarkowaną aktywność fizyczną i relaks. Półgodzinny spacer (najlepiej 30 minut po posiłku) wystarczy, aby pobudzić do pracy układ trawienny. Nie tylko jazda na rowerze, pływanie, jogging, aerobik, skakanie na skakance, lecz również umiarkowana 15 minutowa codzienna gimnastyka składająca się z prostych ćwiczeń gimnastycznych, delikatnie pomagają w pozbyciu się zaparć i nie powodują gwałtownej reakcji układu trawiennego, tak jak niektóre środki na przeczyszczenie z apteki. Pamiętaj, ruch to zdrowie!

Poranne ćwiczenia gimnastyczne rozluźniające mięśnie brzucha i pobudzające ruchy jelit, czyli ćwiczenia na zaparcia

 

  1. Bardzo skuteczne są proste ćwiczenia gimnastyczne, szczególnie te wykonywane rano, kiedy jeszcze jesteśmy w łóżku.
  2. Trzeba pamiętać o normalnym, spokojnym oddychaniu podczas wykonywania ćwiczeń.
  3. Między ćwiczeniami gimnastycznymi trzeba robić przerwy, które można wykorzystać na prosty masaż brzucha.
    Dzień najlepiej rozpocząć od jednego z podanych niżej ćwiczeń oddechowych pomagających przy zaparciach.

Ćwiczenie oddechowe nr 1. Zakryć prawą dziurkę od nosa palcem wskazującym, spokojnie wciągnąć powietrze przez lewą dziurkę, wstrzymać powietrze na 3 sekundy.  Teraz zablokować lewą dziurkę nosa i energicznie wypuścić powietrze prawą dziurką. Ćwiczenie powtórzyć od zakrycia  lewej dziurki nosa. Cały zestaw powtórzyć 10 razy. Ćwiczenie doskonale odpręża.
Ćwiczenie oddechowe nr 2. W pozycji siedzącej wziąć głęboki oddech i wyprostować się. Wypuścić  powietrze i rozluźnić mięśnie brzucha, pleców i ramion. Ćwiczenie można wykonywać też w ciągu dnia w pozycji stojącej.  

Ćwiczenia gimnastyczne rozluźniające mięśnie brzucha i pobudzające jelita do pracy

Ćwiczenie 1. Leżąc na wznak unieść zgiętą w kolanie prawą nogę i przyciągnąć rękami do brzucha, przytrzymać przez kilka sekund. Następnie wyprostować i położyć. Zgiąć lewą nogę, przyciągnąć i przytrzymać. Na koniec leżąc w tej samej pozycji przyciągnąć obie nogi do brzucha. Zestaw powtórzyć kilka razy.

Ćwiczenie 2. Leżąc na wznak unieść zgiętą w kolanie prawą nogę i wykonywać nim ruchy okrężne najpierw w prawo, następnie w lewo. Wyprostować i położyć. Podobne ruchy wykonać lewą nogą.  Bardzo dobrze pobudza jelita do pracy „rowerek” wykonany w pozycji leżącej na plecach w rękami wyciągniętymi wzdłuż tułowia.

Ćwiczenie 3. Leżąc na plecach położyć dłonie na biodrach, wciągnąć powoli powietrze wypychając brzuch. Następnie powoli wypuszczać powietrze wciągając brzuch. Rozluźnić mięśnie brzuch, spokojnie oddychać. Powtórzyć ćwiczenie kilkakrotnie, powoli zwiększając tempo. 

Ćwiczenie 4. Leżąc na brzuchu wyciągnąć ręce przed siebie, unieść górną część tułowia i wyprostowane ręce lekko w górę, przytrzymać w powietrzu przez kilka sekund, położyć i odprężyć się. Ćwiczenie powtórzyć 10-15 razy.

Ćwiczenie 5. Usiąść, zgiąć nogi w kolanach, stopy oprzeć na podłożu. Kolana objąć ramionami i przyciągnąć je powoli do klatki piersiowej. Przytrzymać przez kilka sekund, rozluźnić mięśnie, nogi wyprostować. Powtórzyć kilkakrotnie.

Ćwiczenie 6. Uklęknąć, oprzeć się na rękach (pozycja jak do „kociego grzbietu”). Wypuścić powietrze, szybko wciągnąć brzuch i szybko wypchnąć. Powtórzyć 4 razy.

Ćwiczenie 7. Pozostać w pozycji klęczącej. Ścisnąć pośladki przez 6 sekund, rozluźnić. Powtórzyć 5 razy. W ten sposób trenuje się mięśnie podbrzusza i wzmacnia mięśnie odbytu.

Niektóre proste ćwiczenia rozluźniające mięśnie brzucha i pobudzające perystaltykę jelita można wykonać w wolnej chwili w ciągu dnia, np. podskakiwanie na jednej nodze, stawanie na przemian na palcach i na piętach, kręcenie biodrami, ćwiczenie oddechowe. 

Oklepywanie brzucha i masaż to sprawdzony sposób na zaparcia

Dla rozluźnienia mięśni brzucha powinno się go oklepywać i masować w pozycji leżącej, najlepiej rano przed wstaniem z łóżka. Brzuch lekko oklepywać i masować poniżej żołądka kolistym ruchem (tak jak biegną jelita) w kierunku ruchu wskazówek zegara przez 10 minut. Można wykorzystać oliwę, warto dodać do niej kilka kropli naturalnego olejku z kminku lub fenkułu. Podczas masażu koniecznie trzeba odprężyć się. Masaż i oklepywanie można wykonywać nawet kilka razy dziennie.

Ciepło rozluźnia napięcie i skurcze mięśni. Warto do podbrzusza przyłożyć termofor, jeśli nie występują bóle niewiadomego pochodzenia.

Chłodna kąpiel nóg zapobiega powstawaniu zaparć
Napełnić wiadro chłodną wodą, włożyć do wody nogi. Woda powinna sięgać do połowy łydek. Stale ruszać nogami w wodzie. Po 3-5 minutach nogi wytrzeć do sucha, założyć skarpety. Można zastosować podobną kąpiel w zimnej wodzie, jednak nie powinna ona trwać dłużej niż 2 minuty.

  Artykuły powiązane:

 

Dodaj do zakładek permalink.

2 odpowiedzi na „Ćwiczenia, masaż brzucha i kąpiel nóg pomogą przy zaparciach

  1. edyta08 mówi:

    Dziecku masuje brzuszek przy zaparciach i często pomaga.Albo herbatka z rumianku…

  2. ewelina52 mówi:

    Bez wątpienia naturalne sposoby doskonale oczyszczają jelita. A co ważne nie obciążają organizmu chemią. Ja w tym celu stosowałam … mieszankę babki płesznik i babki jajowatej. To te nasionka tak naturalnie z moich jelit usunęły zalegające w nim resztki pokarmowe. Wreszcie nie mam brzucha jak balon. A do tego poprawiło się moje trawienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *