Zasady diety dla starszych osób

Dieta dla seniora

Dieta dla starszych osób zdrowych nie różni się zasadniczo od diety młodszych zdrowych ludzi, tzn. powinna być urozmaicona, lekkostrawna, wartościowa, lecz o mniejszej wartości energetycznej. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze (witaminy i minerały) u seniorów pozostaje na podobnym poziomie, a ze względu na brane leki nawet wzrasta. Na starość zmniejsza się uczucie pragnienia, w związku z tym szczególnie ważne dla starszych osób jest picie płynów, zanim pojawi się uczucie pragnienia, aby utrzymać prawidłowy poziom nawodnienia organizmu. Ważne jest aby pić do każdego posiłku. Powinno się wypić nawet 1,5 litra płynów dziennie w postaci wody (najlepiej mineralnej), niesłodzonych herbat ziołowych i owocowych, rozcieńczonych wodą, soków owocowych lub warzywnych). Należy unikać napojów  bogatych w cukier, ciast i słodyczy. Również zupy i owoce zawierają ciecz, jednak płyny w nich zawarte nie są wliczane do koniecznej ilości napojów dziennie, lecz jako spożywane dodatkowo.

Należy zachować umiar w piciu alkoholu!

Aktywność układu pokarmowego na starość zmniejsza się, spada poziom wydzielania soków i enzymów trawiennych. Jest mniejsze wydzielanie śliny, często występuje suchość w jamie ustnej. Mogą wystąpić problemy z żuciem i połykaniem, niektóre pokarmy nie są dobrze tolerowane (np. surowe warzywa). Powszechne są problemy z niestrawnością i zaparciami, które są często związane ze złym stanem uzębienia.

Na starość smaki i zapachy nie są tak wyraźne, jak w młodości. Zwłaszcza w bardzo podeszłym wieku zmniejsza się apetyt, a to może prowadzić do niedożywienia. Dlatego ważne jest, aby dieta uwzględniała potrawy bardzo smaczne.
Smak słony jest mniej odczuwalny i dlatego należy zachować ostrożność w stosowaniu soli fizjologicznej, a potrawy przyprawiać ziołami, zwłaszcza gdy istnieje wysokie ciśnienie krwi.

Wraz z wiekiem zużycie energii przez organizm obniża się, gdyż metabolizm zwalnia.  Część mięśni zanika, obniża się poziom nawodnienia organizmu a rozrasta się tkanka tłuszczowa.
Należy wybrać produkty, które zawierają ważne składniki odżywcze, witaminy i minerały, ale zawierają stosunkowo mało kalorii (np. owoce, warzywa, rośliny strączkowe takie jak fasola i soczewica, ziarna zbóż oraz produkty pełnoziarniste, chude mięso, niskotłuszczowe mleko i jego przetwory – jogurt, maślanka, sery).
Dieta seniora powinna zawierać wysokiej jakości tłuszcze roślinne i zwierzęce, które zmniejszają zawartość cholesterolu we krwi. Należy do niej koniecznie włączyć zdrowe tłuste ryby, takie jak np. śledź, łosoś, halibut, makrela czy tuńczyk, a także orzechy i nasiona, oleje roślinne, takie jak np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek i olej słonecznikowy, sojowy.

Układając dietę dla seniora powinno się unikać obfitych posiłków i dużych porcji, potraw mocno solonych lub zawierających dużo cukru.

Na starość jaja, mięso i produkty mięsne należy jeść z umiarem, znacznie ograniczyć spożycie żółtek jaj, wieprzowiny a zwłaszcza wyrobów z tego mięsa.

Dieta dla starszych osób powinna dostarczać dostateczną ilość białka, witamin i soli mineralnych. Posiłki powinno się tak układać i przyrządzać, aby nie wystąpiły braki wapnia, potasu, żelaza, witaminy C, B1, B2, B12, D, kwasu foliowego i niacyny.

Artykuły powiązane:

Zdrowe porcje po 65. roku życia.
Dieta dla starszych osób. Niskokaloryczne posiłki.

Dodaj do zakładek permalink.

2 odpowiedzi na „Zasady diety dla starszych osób

  1. Strus mówi:

    Ja $%^%$^ jak można polecać takie trucizny jak sklepowe, rafinowane oleje: rzepakowe, sojowe czy słonecznikowe. Niech ktoś spróbuje i przejdzie na nierafinowany olej kokosowy, a nigdy już nie spojrzy na tamte. Takim olejem można zatrzymać degenerację mózgu, gdyż ten organ nie żywi się wyłącznie glukozą.
    Dziś dobra oliwa z oliwek kosztuje więcej od nierafinowanego oleju kokosowego.
    Starszy człowiek potrzebuje tyle samo magnezu ile wapnia!
    Starszy człowiek potrzebuje tłustych witamin, w szczególności K2 oraz D3, gdyż tej drugiej już tak dobrze nie syntetyzuje w skórze podczas wystawiania się na słońce
    Starszy człowiek powinien stosować dietę rozdzielną( nie łączyć węglowodanów z białkami), dbać o regenerację wątroby.

  2. Jarek mówi:

    Ukłony dla autora za prawdziwy wpis. Stykam się od kilka lat z pacjentami cierpiącymi na Alzheimera. Autora wskazówki nadzwyczaj mi pomogły.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *