Dieta dla starszych osób. Zdrowe porcje po 65. roku życia


Zdrowe porcje dla seniora 

Przestrzeganie zdrowej diety i zalecanych dziennych porcji przyczynia się utrzymania zdrowia i kondycji fizycznej. Podstawę żywienia osób po 65. roku życia powinny stanowić warzywa, owoce i produkty zbożowe.

Spożycie niektórych produktów trzeba zmniejszyć.

Mięso, kiełbasa i jajka powinny być spożywane z umiarem. Należy ograniczyć ilość tłuszczów i olejów, ważniejsza jest ich jakość. Cukier, ciasto, słodycze, napoje gazowane oraz alkohol powinny rzadko gościć w diecie seniora. Należy zrezygnować z dodawania mąki do sosów i zup.

Warzywa i owoce
Dieta powinna być bogata w warzywa (głównie strączkowe), które powinny być spożywane w ilości nawet do 60 dag na dobę, najlepiej w podzielonych dawkach 3 razy w ciągu dnia. Dostarczają one wysokiej jakości białka oraz witaminy i minerały.
Owoce należy jeść w ilości 40 dag na dobę w 2 porcjach, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na witaminy.

Produkty zbożowe
Ryż, makaron, kasze, chleb i wypieki powinny być konsumowane codziennie w 5 porcjach. Jedna porcja produktu zbożowego to kromka chleba lub ciasta ( 5 dag), 5-6 łyżek muesli lub płatki zbożowe (5-6 dag), 1 talerz gotowanego makaronu (20-25 dag), miskę ryżu (15 dag) lub 3-4 średnie ziemniaki (20-25 dag).

Należy preferować produkty z mąki pełnoziarnistej, aby dostarczyć odpowiednią ilość błonnika.

Napoje
Napoje w diecie seniora to minimum 1,5 l do 3 l płynu: głównie woda (woda mineralna, herbata bez cukru), rozcieńczone soki owocowe i warzywne.
Niskotłuszczowe mleko i produkty mleczne powinny być spożywane dwa razy dziennie, aby zapobiec postępowaniu osteoporozy.

Ryby
Ryby powinny być spożywane 1-2 razy w tygodniu. Zalecane są tłuste ryby (łosoś, śledź, tuńczyk itp.) gdyż zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega–3 wpływające korzystnie na pracę  układu krążenia i mózgu.

Mięso i jaja
Spożycie mięsa i produktów mięsnych powinno się ograniczyć w diecie do 2-3 porcji tygodniowo.
Nie powinno się konsumować więcej niż 2-3 jaja w tygodniu.

Tłuszcze
Oleje roślinne są szczególnie korzystne – olej z orzecha włoskiego i  lniany powinny być spożywane wyłącznie na zimno, zaś olej sojowy, oliwa z oliwek i olej z rzepaku można wykorzystać do smażenia i pieczenia potraw.

 Artykuły powiązane:

Zasady diety dla starszych osób.
Dieta dla starszych osób. Niskokaloryczne posiłki.

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *