Dieta dla starszych osób. Zdrowe porcje po 65. roku życia


Dieta seniora. Zdrowe porcje dla seniora 

Przestrzeganie zdrowej diety i zalecanych dziennych porcji przyczynia się utrzymania zdrowia i kondycji fizycznej. Podstawę żywienia osób po 65. roku życia powinny stanowić warzywa, owoce i produkty zbożowe.

Spożycie niektórych produktów trzeba zmniejszyć.

Mięso, kiełbasa i jajka powinny być spożywane z umiarem. Należy ograniczyć ilość tłuszczów i olejów, ważniejsza jest ich jakość. Cukier, ciasto, słodycze, napoje gazowane oraz alkohol powinny rzadko gościć w diecie seniora. Należy zrezygnować z dodawania mąki do sosów i zup przygotowanych dla seniora.

Warzywa i owoce w diecie seniora
Dieta seniora powinna być bogata w warzywa (głównie strączkowe), które powinny być spożywane w ilości nawet do 60 dag na dobę, najlepiej w podzielonych dawkach 3 razy w ciągu dnia. Dostarczają one wysokiej jakości białka oraz witaminy i minerały.
Owoce należy jeść w ilości 40 dag na dobę w 2 porcjach, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na witaminy.

Produkty zbożowe dla seniora
Ryż, makaron, kasze, chleb i wypieki powinny być konsumowane codziennie w 5 porcjach. Jedna porcja produktu zbożowego dla seniora to kromka chleba lub ciasta ( 5 dag), 5-6 łyżek muesli lub płatki zbożowe (5-6 dag), 1 talerz gotowanego makaronu (20-25 dag), miskę ryżu (15 dag) lub 3-4 średnie ziemniaki (20-25 dag).

W diecie seniora należy preferować produkty z mąki pełnoziarnistej, aby dostarczyć odpowiednią ilość błonnika.

Napoje dla seniora
Napoje w diecie seniora to minimum 1,5 l do 3 l płynu: głównie woda (woda mineralna, herbata bez cukru), rozcieńczone soki owocowe i warzywne.
Niskotłuszczowe mleko i produkty mleczne powinny być spożywane dwa razy dziennie, aby zapobiec postępowaniu osteoporozy.

Ryby w diecie seniora
Ryby powinny być spożywane 1-2 razy w tygodniu. Zalecane są tłuste ryby (łosoś, śledź, tuńczyk itp.) gdyż zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega–3 wpływające korzystnie na pracę  układu krążenia i mózgu.

Mięso i jaja w diecie seniora
Spożycie mięsa i produktów mięsnych powinno się ograniczyć w diecie do 2-3 porcji tygodniowo.
W diecie seniora powinny się znaleźć najwyżej 2-3 jaja w tygodniu.

Tłuszcze roślinne zdrowe dla seniora
Oleje roślinne są szczególnie korzystne – olej z orzecha włoskiego i lniany powinny być spożywane wyłącznie na zimno, zaś olej sojowy, oliwa z oliwek i olej z rzepaku można wykorzystać do smażenia i pieczenia potraw.

 Artykuły powiązane:

Zasady diety dla starszych osób.
Dieta dla starszych osób. Niskokaloryczne posiłki.

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *