Opuchnięte nogi. Gimnastyka stóp i masaż stóp


Gimnastyka stóp, masaż stóp i łydek przeciw obrzękom

 

Niektóre ćwiczenia można wykonać przy okazji innych codziennych czynności.

Stojąc w kolejce, w pracy wznosić się szybko na palce i powoli opuszczać na pięty. Ćwiczenie powtarzać w różnych sytuacjach w ciągu dnia.
Siedząc przed komputerem zataczać stopami kółka (ćwiczenie stawu skokowego).
Siedząc przed telewizorem toczyć po podłodze niedużą piłkę lub butelkę spodnią częścią stopy.

Aby zapobiec obrzękom wystarczy wykonywać regularnie proste ćwiczenia.

Zestaw ćwiczeń dla opuchniętych stóp i łydek

 

  1. Najpierw wykonać kilka głębszych oddechów, rozgrzać stopy mocno pocierając ich powierzchnię zaciśniętą dłonią (2 minuty).
  2. Ćwiczyć na boso na ciepłej podłodze. W pozycji siedzącej zbierać palcami stopy położoną na podłodze chustkę lub ręcznik, zwijając materiał w harmonijkę. Następnie materiał mocno chwycić palcami, podnieść i opuścić na podłogę. Ćwiczenie powtórzyć z drugą stopą.
  3. W pozycji stojącej lub siedzącej podnosić palcami stopy rozrzucone kredki lub małą piłkę. Po kilku udanych próbach zmienić nogę.
  4. Chodzić na palcach stóp przenosząc ciężar ciała raz na prawą raz na lewą nogę.
  5. Wykonać 10-15 płytkich przysiadów.
  6. Leżąc na plecach z wyprostowanymi nogami unieść nogę z wyprostowanymi palcami na wysokość 40 cm, wytrzymać 10 sekund. Zmiana nogi.
  7. Leżąc na lewym boku z wyprostowanymi nogami wolno unosić w górę wyprostowaną prawą nogę na wysokość 30-40 cm (wdech) i wolno ją opuszczać (wydech). Po kilkakrotnym wykonaniu ćwiczenia zmienić bok i nogę.
  8. Krążenie w nogach poprawią ćwiczenia typu „rowerek”, „nożyce” w pionie i poziomie czy „świeca” wykonywane w pozycji leżącej na plecach.
  9. Leżąc na plecach wyprostować nogi i zataczać w powietrzu nogą niewielkie kółka na wysokości 20 cm od podłogi (10 razy w prawą i 10 razy w lewą stronę). Zmienić nogę. Ćwiczenie wzmacnia mięśnie kostek i stóp.

Masaż stóp i łydek

Codziennie wieczorem przez kilka minut masować wymyte stopy zaczynając od palców w kierunku pięty. Spód stopy masować ruchami kolistymi, mięśnie pod palcami i łuku mocno ugniatać kciukiem i kostkami zgiętych palców. Można masować mięśnie całych nóg, omijając stawy. Mięśnie stopy i łydki dobrze jest masować na sucho szorstkim ręcznikiem, lub stosując olej kukurydziany albo kostki lodu. 

Masaż stóp przygotowanymi w domu kostkami lodu ulży zmęczonym stopom. Masaż stóp i łydek kostkami lodu z naparu kwiatów rumianku i płatków bławatka zapobiega powstawaniu żylaków.

Przepis na napar z rumianku i bławatka, zapobieganie powstawaniu żylaków

Po 3 łyżki kwiatów rumianku i chabru zalać w emaliowanym garnuszku 200 ml wody o pokojowej temperaturze. Przykryć, wstawić do rondla o szerokim dnie z wrzącą wodą. Zaparzać przez 10-15 minut we wrzącej łaźni wodnej. Ostudzić, wlać do foremek na lód i umieścić w zamrażarce.

Zmęczonym i spuchniętym nogom ulgę przyniosą kąpiele stóp, chłodzące okłady i żele.

Artykuły powiązane:
Łagodzenie obrzęków stóp i łydek domowymi sposobami. Kąpiele i okłady.
Zapobieganie obrzękom stóp i nóg.

Dodaj do zakładek permalink.

Jedna odpowiedź na „Opuchnięte nogi. Gimnastyka stóp i masaż stóp

  1. Madga mówi:

    Bardzo dobry artykuł! Potwierdzam, że kąpiele i masaże stóp są wprost nieocenione.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *