Jak chronić się przed przeziębieniem i grypą? Zmień nawyki!

W okresie przejściowym, jesteśmy szczególnie podatni na infekcje. Krótsze dni i znaczne wahania temperatur powodują przeciążenie w systemie odpornościowym, długotrwałe zimno i mróz poważnie osłabiają nasz układ immunologiczny. Zimą katastrofalnie spada aktywność enzymów, które wpływają na aktywność limfocytów – głównych obrońców układu odpornościowego. We krwi zdrowych osób zmniejsza się zawartość białek, chroniących błonę śluzową dróg oddechowych przed atakiem wirusów i bakterii.

Nie należy przeceniać własnych sił, powołując się na „żelazne” zdrowie, nawet jeśli takie jest. 
Już wychłodzenie naszego organizmu wystarczy, aby osłabić siły obronne naszego organizmu i „złapać” przeziębienie lub grypę w okresie nasilonych zachorowań. Nieaktywne wirusy znajdujące się w naszych komórkach, osłabione w ciepłym sezonie, w jesienne chłody szykują się do ataku na nasz układ oddechowy. W zależności od rodzaju wirusa różny jest czas i przebieg choroby. Nasz organizm uczy się je rozpoznawać, walczy z nimi, unieszkodliwia je, usuwa. Po przebyciu niektórych chorób wirusowych (odra, świnka), organizm uodparnia się na nie na całe życie. Niektóre wirusy, takie jak wirus opryszczki, pozostają jednak przez całe życie w naszym organizmie. Jeśli nasz układ odpornościowy jest osłabiony, wirus uaktywnia się i znów pojawiają się na naszych ustach irytujące pęcherze. Za wywołanie u nas przeziębienia odpowiada ponad 200 różnych wirusów. Wirusy rozwijają i zmieniają się tak szybko, że nasz układ odpornościowy nie rozpoznaje ich w następnym sezonie zachorowań na grypę i przeziębienia. Osłabiony przegrywa z nimi walkę.

Przed infekcją wirusową możemy chronić się prostymi sposobami

W sezonie grypowym powinno się unikać miejsc tłumnie odwiedzanych (np. kino, dworce, poczekalnie, urzędy, środki komunikacji). Trzeba unikać kaszlących i kichających, zwłaszcza tych nie zasłaniających ust i nosa. Oddychać zawsze przez nos.
Podstawą profilaktyki zachorowań jest higiena. Ręce należy myć starannie mydłem i ciepłą wodą kilkakrotne w ciągu dnia. Myjemy mydłem również przestrzenie między palcami i paznokcie przez 30 sekund i dokładne spłukujemy pod bieżącą ciepłą wodą przez 15 sekund. Wirus może pozostać na powierzchni skóry i przedmiotów (np. klamki, telefonu, klawiatury komputera, gałki przy kranie) nawet przez kilka godzin. Należy pamiętać o dokładnym osuszeniu rąk.

Nigdy nie stosować używanego przez kogoś ręcznika ani cudzej szczoteczki do zębów!

Należy wybrać strój odpowiedni do warunków atmosferycznych, najlepiej ubierać się „na cebulkę” wybierając odzież wełnianą i bawełnianą (zwłaszcza przylegającą bezpośrednio do ciała). Rękawiczki nie tylko ogrzewają nasze dłonie, lecz również, szczególnie w środkach masowej komunikacji, stanowią ochronę przed bezpośrednim kontaktem z wirusami i bakteriami i przed przenoszeniem ich przez nas na twarz, do najbardziej wrażliwych błona śluzowych nosa i oczu. W zimne i wietrzne dni należy założyć czapkę i szalik.
Powinniśmy zadbać również o ciepłe i suche stopy zakładając buty z grubymi podeszwami. Przez głowę, ręce i stopy tracimy nawet 25% ciepła naszego ciała. W wyziębionym organizmie komórki odpornościowe krążą zbyt wolno, aby zapobiec rozmnażaniu się wirusów.

Artykuły powiązane:
Zapobieganie niebezpiecznym przemarznięciom i odmrożeniom cz. 1.
Zapobieganie niebezpiecznym przemarznięciom i odmrożeniom cz.2.
Jak chronić się przed przeziębieniem i grypą? Domowe lecznicze napoje.
Jak chronić się przed przeziębieniem i grypą? Kąpiele i inhalacje.
Jak chronić się przed przeziębieniem i grypą? Zmień nawyki!
Jak chronić się przed przeziębieniem i grypą? Jesienne napoje wzmacniające.
Opryszczka wargowa. Domowe sposoby na „zimno”.
Domowe sposoby na katar.
Domowe sposoby na kaszel.

Inne porady dotyczące domowej kuracji  w kategorii Lecznicze przepisy.

Dodaj do zakładek permalink.

Jedna odpowiedź na „Jak chronić się przed przeziębieniem i grypą? Zmień nawyki!

  1. Strus mówi:

    O zapadalności na choroby w okresie zimowym decyduje poziom witaminy D3. Ponieważ od końca września nie da rady jej wytworzyć przez wystawianie się na słońce, pozostaje suplementacja ( rzędu 5000 jednostek dziennie). Inaczej poziom aktywnej witaminy będzie spadać nawet o połowę co 30 dni.
    O szybkości radzenia sobie z chorobą tego typu zależy podaż witaminy C. Przy grypie potrzeba nawet do 100g/dzień(!)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *