Wartości odżywcze i lecznicze właściwości rzodkiewki

Rzodkiewka_i_listki

 

Wartości odżywcze i zdrowotne rzodkiewki

W 10 dag rzodkiewki występuje nawet do 30 mg witaminy C. Rzodkiewka jest doskonałym źródłem siarki, zawiera sporo żelaza, potasu, magnezu i wapnia. Jest bogata również w witaminy B1, B2, E i PP. Zawarty w niej olejek gorczycowy ma działanie przeciwbakteryjne. Liście zawierają jeszcze więcej witaminy C, wapnia, fosforu i żelaza niż korzeń rzodkiewki, oraz więcej witaminy C niż cytryna i więcej wapnia i żelaza niż szpinak.
Dorosłym zaleca się spożywanie 1 kg-1,3 kg rzodkiewki w ciągu roku. Zawiera wyjątkowo dużo łatwo przyswajalnego białka, jest bogata w błonnik i niskokaloryczna. 
Częste spożywanie rzodkiewki prowadzi do wzmocnienia ścian naczyń krwionośnych oraz do wzmocnienia i poprawy pracy serca.
Podobnie jak rzodkiew i rzepa zalecana jest w profilaktyce cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych, zwłaszcza miażdżycy. Obniża poziom szkodliwego cholesterolu we krwi, usuwa toksyny z organizmu. W rzodkiewce zawarte są substancje, które pomagają ustabilizować poziom cukru we krwi, dlatego zalecana jest cukrzykom.

Zawarte w niej lotne olejki wzmacniają system odpornościowy.

Rzodkiewka ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie żołądka, pobudza wydzielanie soku żołądkowego, wzmacnia apetyt. Jest zasadotwórcza, dlatego poleca się jej spożywanie w nadkwasocie. Jest moczopędna. Rzodkiewka poprawia metabolizm, jest przydatna w otyłości, poprawia cerę.
Powinna znaleźć się w diecie kobiet w ciąży i w czasie karmienia piersią (zwiększa laktację), jednak lepiej wybierać mniej ostre odmiany i trzeba ją szczególnie dokładnie myć.
Rzodkiewka zawiera duże ilości naturalnych barwników (antocyjanów) oraz flawonoidów, które chronią organizm przed rozwojem nowotworów.

Przepisy kulinarne na przekąski z rzodkiewką wzmacniające organizm 

 

Sałatka z młodych liści rzodkiewki, sałaty i ziół, o działaniu krwiotwórczym
Składniki
10 dag młodych liści (najlepiej szczytów) rzodkiewki
kilka zewnętrznych liści sałaty liściastej
10 dag dymki ze szczypiorem
10 dag koperku
łyżeczka soku z cytryny
olej i sól do smaku
Liście i zioła dokładnie wypłukać, strzepnąć wodę, drobno pokroić i przyprawić. Skropić sokiem z cytryny.

Pasta z rzodkiewki na chleb dla dzieci, wzmacniająca odporność
15 dag oczyszczonych i wymytych korzeni rzodkiewki drobno posiekać, porwać liść sałaty, wymieszać dokładnie z 5 dag masła i 5 dag twarogu. Dodać posiekany szczypiorek, koperek i sól. Wybierać mniej pikantne odmiany rzodkiewek.

Sałatka z buraków i z rzodkiewki, na wzmocnienie organizmu
Spożywać dziennie 10-20 dag świeżej sałatki z młodych buraczków z liśćmi, korzeni i młodych liści rzodkiewki z sokiem z cytryny i oliwą lub olejem.

Rzodkiewka. Przepisy lecznicze i przeciwwskazania

Stosowanie domowych przepisów w czasie choroby i rekonwalescencji należy skonsultować z lekarzem. Nie wolno na własną rękę zwiększać proporcji i częstotliwości zażywania nawet roślinnych środków.
Podawanie ziół dzieciom, kobietom w ciąży oraz długotrwałe kuracje ziołowe zawsze trzeba uzgodnić z lekarzem.

Zaparcia
Posiekane najmłodsze liście rzodkiewki (ze środka) zalać wrzącą wodą i zaparzać przez 70-80 minut. Pić przez 3 dni pod rząd nie później niż pół godziny po posiłku. Napar pobudza do pracy wątrobę. To jest delikatny a skuteczny domowy sposób na zaparcie.

Oczyszczanie wątroby, też po przebytej żółtaczce i zapaleniu wątroby
Garść młodych liści rzodkiewki zalać 2 szklankami wody. Gotować bez przykrycia, aż pozostanie połowa płynu. Przed wypiciem ostudzić, można lekko osłodzić. Kurację koniecznie skonsultować z lekarzem.

Rozpuszczanie kamieni w drogach moczowych i żółciowych
10 ml czerwonego wina i 2-3 korzenie rzodkiewki dokładnie zmielić w blenderze. Kurację koniecznie uzgodnić z lekarzem.

Zakażenia grzybicze stóp
Zdrowe liście rzodkiewki wysuszyć i zmielić na proszek. Posypywać nim wymyte i dokładnie wysuszone stopy, szczególnie miejsca między palcami. Proszek można też wsypać do skarpety i zakładać ją na dzień a nawet w nocy (może szczypać). Procedurę powtarzać aż do całkowitego wygojenia. Suszone liście rzodkiewki są bardzo skuteczne w walce z grzybicą skóry i paznokci.

Ranki i uszkodzenia błony śluzowej języka, dziąseł
Przeciwzapalnie działa „sałatka” z młodych wierzchołków rzodkiewki. Trzeba je szczególnie dokładnie umyć, skropić sokiem z cytryny, ew. lekko posolić.
Jeść codziennie także 10-20 dag świeżych korzeni rzodkiewki.

Przeciwwskazania

  1. Podobnie jak czarna rzodkiew jest rośliną lekko trującą – z powodu dużej zawartości olejków gorczycowych, glikozydów i kwasów organicznych nie może być spożywana przez ludzi z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, przy zapaleniu wątroby, pęcherzyka żółciowego, chorobach przewodu pokarmowego i trzustki, w ciężkich chorobach serca i nerek.
  2. W chorobach żołądka lub jelit częste spożycie rzodkiewki może spowodować nagłe pogorszenie stanu, dlatego powinno się spożywać nie częściej niż raz w tygodniu.
  3. Zawiera kwas salicylowy. Często uczula, wywołuje alergiczne reakcje pokarmowe i kontaktowe (liście).
  4. Przy osłabionej tarczycy konsumpcje rzodkiewki można skonsultować z lekarzem, choć zawiera ona niewielkie ilości substancji wolotwórczych.
  5. Rzodkiewka spożywana w dużych ilościach nawet u zdrowych ludzi może spowodować podrażnienie żołądka i wzdęcia. Bezpiecznie można spożyć 10-20 dag rzodkiewki dziennie.
  6. Rzodkiewka ma skłonność do kumulowania dużych ilości azotu wiosną. Kobiety w ciąży, dzieci, osoby osłabione powinny spożywać jej późne odmiany.

Artykuły powiązane:
Lekkie sałatki z drobiem, jajkiem, rzodkiewką i ogórkiem.

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *