Winogrona. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze

Jedzmy świeże winogrona i rodzynki dla zdrowia

Wartości odżywcze i zdrowotne właściwości świeżych winogron 
Winogrona zawierają witaminy C, B1, B2, B6, B12, P, PP, K, karoten (prowitaminę A) i kwas foliowy. Spośród pierwiastków śladowych można w nich znaleźć dużo fosforu, wapnia, magnezu i żelaza, zawierają inne rzadkie pierwiastki (m.in. jod). Warto zwrócić uwagę na to, że nie witaminy są główną wartością winogron, a makro- i mikroelementy. Zawartość żelaza w winogronach jest dwukrotnie wyższa niż w jabłkach.
Głównym składnikiem owoców jest woda (do 85%). Poza tym zawierają one cukry (w zależności od odmiany 0,3%-1%). Prawie połowę ich stanowi cukier gronowy, czyli glukoza – najłatwiej przyswajalny przez człowieka cukier i główne źródło energii.
Wartość energetyczna 1 kg winogron to 750-800 kalorii, które zapewnią 25-30% dziennego zapotrzebowania człowieka na energię. Prawdziwą wartością winogron są polifenole zawarte nie tylko w owocach, lecz także w nasionach. Polifenole mają rzadką zdolność wiązania wolnych rodników (przeciwutleniaczy), których nadmiar jest szkodliwy dla organizmu (m.i.n zaburzenia pracy układu sercowo-naczyniowego, miażdżyca, nowotwory, szybsze starzenie się). Przeciwutleniacze powstają w organizmie w wyniku nadmiernego opalania się, działania dymu papierosowego, stresu i wyczerpania fizycznego, zanieczyszczenia powietrza, diety bogatej w smażone, wędzone i grillowane potrawy, oraz współczesnego sposobu życia.

Właściwości świeżych winogron, rodzynków i soku z winogron mają szerokie zastosowanie w profilaktyce wielu chorób i dla poprawy odporności organizmu na infekcje. Mają łagodne działanie moczopędne, napotne i przeczyszczające. Zaleca się spożywanie winogron w celu zmniejszenia ryzyka pogorszenia widzenia związanego z wiekiem, normalizacji ciśnienia, zapobiegania żylakom, poprawy nastroju, przy nerwowości i bezsenności. Dieta bogata w świeże winogrona i produkty z nich przyczynia się do usuwania z organizmu szkodliwych radionuklidów i soli metali ciężkich, wspiera pracę wątroby.
Świeże winogrona powinno się jeść jako samodzielny posiłek, aby organizm mógł jak najlepiej przyswoić zawarte w nich cenne składniki. Łączone z mięsem, rybami, sosami, majonezem często wywołują niestrawność. Natomiast rodzynki, wino gronowe czy sok z winogron mogą być kombinowane z innymi pokarmami.
Świeże winogrona powinny być spożywane między posiłkami lub 1,5-2 godziny po jedzeniu razem ze skórką i nasionami. Skórki zawierają cierpkie taniny i barwniki, a także olejki eteryczne, a nasiona od 4% do 19% tłuszczu.
Dziennie wystarczy zjeść nie więcej niż niż pół kilograma winogron, najlepiej średnio słodkich odmian.

Po spożyciu winogron i rodzynków warto wypłukać zęby słabym roztworem sody oczyszczonej, zieloną herbatą lub czystą wodą, aby zapobiec powstaniu próchnicy.


Przepisy ze świeżymi winogronami

 

Świeże winogrona, zapobieganie powstawania kamieni w drogach moczowych
Na godzinę przed posiłkiem jeść 3 razy dziennie po 30 dag słodkich winogron z cienką skórką. Kurację przeprowadzać we wrześniu i październiku, zjadać tylko krajowe owoce.

Niedojrzałe winogrona, owrzodzenia w jamie ustnej
30 dag niedojrzałych zielonych winogron umyć w trzech wodach, wycisnąć z nich sok. Płukać usta sokiem 3-4 razy dziennie. Oprócz tego powoli i dokładnie żuć w ciągu dnia 5 dag dokładnie wypłukanych w gorącej wodzie rodzynków.

Miąższ słodkich winogron, pogorszenie wzroku
Słodkie winogrona wymyć, sparzyć wrzącą wodą, zdjąć skórkę. Miąższ kilka razy w ciągu dnia przyłożyć do dolnej powieki (oko otwarte).

Przeciwwskazania do spożywania świeżych winogron

  1. Ze spożywania winogron trzeba zrezygnować w przypadku wrzodów żołądka i dwunastnicy, w zapaleniu okrężnicy (biegunki), marskości wątroby i żółtaczki.
  2. Przy niewydolności serca dietę trzeba skonsultować z lekarzem.
  3. Spożywanie winogron nie jest wskazane przy otyłości.
  4. Dieta bogata w winogrona negatywnie wpływa na pracę gruczołów sutkowych, dlatego kobiety w ostatnim okresie ciąży i podczas karmienia piersią powinny z nich zrezygnować.
  5. Po operacjach jamy brzusznej z powikłaniami spożywanie winogron jest zabronione.
  6. Winogrona trzeba wykluczyć z diety w wypadku próchnicy i zapalenia jamy ustnej.
  7. Winogrona mogą powodować reakcje alergiczne u dzieci i dorosłych.
  8. Cukrzycy mogą przyjmować niewielkie ilości mało słodkich winogron, jednocześnie muszą kontrolować poziom glukozy we krwi.

Artykuły powiązane:
Wartości odżywcze i lecznicze soku z winogron.

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *