Ból mięśni i stawów. Chłodzenie, okłady i nacieranie


Ból mięśni, czyli co na zakwasy? 


Relaks dla mięśni

Nigdy powinno się trenować zbyt intensywnie, częste zakwasy mogą doprowadzić do wczesnego starzenia się mięśni. W fazie opóźnionej bolesności mięśni nie wolno ich rozciągać, aby nie pogorszyć ich stanu. Trening w czasie bólu nie tylko opóźnia regenerację tkanki mięśniowej, ale może doprowadzić do naciągnięcia mięśni.
Przy lekkiej bolesności mięśni pomaga lekka gimnastyka bez obciążeń, lekki trucht, a najlepiej pływanie w wodzie o temperaturze powyżej 24°C. Trzeba zrezygnować z intensywnego pływania na rzecz spokojnego stylem klasycznym. Pływanie kraulem czy motylkiem zbyt obciąża mięśnie. Jeśli występuje silny ból mięśni po treningu mięśni nóg, trzeba zrezygnować z jazdy na rowerze czy truchtu na rzecz spaceru. Dodatkowy trening mógłby tylko doprowadzić do kontuzji.

Obolały staw można lekko owinąć bandażem elastycznym, aby ograniczyć jego ruchomość, ale nie hamować przepływu krwi. Warto sięgnąć po domowe sposoby na bóle mięśni i stawów po treningu.

Co stosować na zakwasy, bóle stawów i opuchliznę?

 

I. Krótkie chłodzenie pomaga zmniejszyć bóle mięśni, bóle stawów, opuchnięcia

  1. Kostki lodu owinąć bawełnianą chustką i przyłożyć na 2-3 minuty do bolącego mięśnia i stawu. Nigdy nie kłaść lodu bezpośrednio na skórę i nie przedłużać czasu kontaktu lodu ze skórą.
  2. Co 2 godziny wkładać bolącą kończynę pod płynącą z kranu zimną wodę. Trzymać ją tak długo, jak długo można wytrzymać.
  3. Silne bóle mięśni złagodzi chłodny twaróg z lodówki. Na obolałe miejsce położyć półcentymetrową warstwę chłodnego zmielonego twarogu, owinąć papierowym ręcznikiem lub pieluchą i zostawić na przynajmniej pół godziny. Twarogu nigdy nie kłaść na otwarte rany ani na podrapaną skórę, aby nie wywołać infekcji bakteryjnej. Nie należy go stosować w przypadku alergii na białko mleka.
  4. Przy opuchniętych stopach i stawach skokowych stosować twaróg o temperaturze pokojowej. Pod stopy położyć ceratkę. Na powierzchnię stóp (do stawów skokowych) rozłożyć warstwę twarogu, ostrożnie nałożyć luźne bawełniane skarpetki, a na nie wełniane. Twaróg powinien zostać na skórze przez przynajmniej 30 minut, nawet przez noc. Okłady stosować 1-2 razy dziennie.

II. Okłady na bolące mięśnie, wygrzewanie
Przy silnych bólach mięśni i stawów warto położyć się, przykryć kocem i starać się rozluźnić mięśnie.

  1. Bóle mięśni i ich napięcie złagodzi przyłożony termofor z gorącą wodą. Nigdy nie powinno się wlewać wrzątku do termoforu. Na początku rozgrzewania owinąć go w ręcznik, aby nie parzył skóry.
  2. Na bolący staw można położyć bawełnianą chustkę nasączoną octem jabłkowym. Ocet wysusza skórę, po kuracji posmarować ją tłustym kremem.
  3. Ból mięśni złagodzi domowa maść z majeranku i miodu. Zmieszać łyżkę miodu i łyżkę suszonego otartego majeranku, podgrzać w garnuszku (nie zagotować). Po lekkim ostudzeniu nałożyć domową maść z majerankiem na bolące miejsce. Nałożyć gazę i przymocować bandażem.

III. Nacieranie bolących mięśni

  1. Nacieranie obolałych miejsc rozgrzewającym olejkiem kamforowym (nie częściej niż 3-4 razy dziennie) koi bóle mięśni i bóle stawów. Nie powinno się stosować go na skórę z zadrapaniami i rankami. Trzeba pamiętać, że olejek kamforowy u dzieci, nawet stosowany zewnętrznie, może wywołać poważne zatrucie.
  2. Maść z pieprzem kajeńskim poprawia ukrwienie skóry i leżących pod nią mięśni. Koniecznie powinna zawierać kapsaicynę, jednak w ilości nie przekraczającej 0,05%.
  3. Maść z nagietka wcierać w skórę kilka razy dziennie, obolały mięsień tylko lekko masować.
  4. Łyżeczkę świeżo zmielonej gałki muszkatołowej zmieszać z 3 łyżeczkami wazeliny, zostawić na noc. Domową maść z gałką wcierać następnego dnia w bolące miejsca.
  5. Domowy olej z rozmarynu koi bóle mięśni i bóle stawów. 1 ml oleju rozmarynowego zmieszać z 25 ml oleju słonecznikowego i masować tym bolące stawy oraz mięśnie. Mieszaniną olejów można również masować skronie w czasie bólu głowy. Przepis na domowy olej z rozmarynu w artykule Domowe sposoby na „zakwasy” po treningu.
  6. Olej z dziurawca jest stosowany przy silnych bólach mięśni i bólach spowodowanych nadmiernym wysiłkiem i kontuzją. Pomaga również w leczeniu wielu chorób skóry (np. wypryski, łuszczyca). 1-2 łyżeczki oleju z dziurawca (w zależności od obolałej powierzchni ciała) wcierać nie częściej niż 2-3 x dziennie tak długo, aż olejek całkowicie wsiąknie w skórę. Zapas olejku można przygotować latem w domu.
    Dobra rada: Po użyciu unikać światła słonecznego, gdyż może wywołać reakcję alergiczną. 

Przepis na domowy olej z dziurawca

Składniki
2/3 – 3/4 szklanki świeżych kwiatów i pączków dziurawca (bez łodyżek)
szklanka oliwy
Kwiaty zebrać w słoneczny i suchy dzień. Wsypać do czystego i suchego słoika, zalać oliwą tak, aby kwiaty były całkowicie zakryte. Słoik szczelnie zamknąć, postawić na słonecznym parapecie na 4-6 tygodni. Po kilku dniach stania w cieple zacznie zmieniać kolor na czerwony. Od czasu do czasu wstrząsnąć przekręcając słoik. Przecedzić przez sitko z nałożoną gazą lub przez filtr do kawy. Olej z dziurawca przelać do czystej, suchej butelki z ciemnego szkła, szczelnie zamknąć, podpisać i opatrzyć datą. Oleje przygotowane na zimno i bez alkoholu mają krótszą trwałość.
Dobra rada: domowy olej z dziurawca można przechować w ciemnym i chłodnym miejscu przez rok.
(c.d.n.)

Powiązane artykuły:

Opóźniona bolesność mięśni.
Dieta zmniejszy ból mięśni po treningu. 
Domowe sposoby na „zakwasy” po treningu. Kąpiele. 
Domowe nalewki kojące bóle mięśni.

Dodaj do zakładek permalink.

Jedna odpowiedź na „Ból mięśni i stawów. Chłodzenie, okłady i nacieranie

  1. ramonka mówi:

    Oj mnie to ostatnio mój trener na siłowni tak dał w kość, że następnego dnia każdy mięsień mnie bolał. Musiałam normalnie pyralginę wziąć rozpuszczalną, bo nie byłam nawet w stanie się ruszać. I dopiero po niej ból odpuścił

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *