Chudnij zdrowo! Kilka rad, jak schudnąć zmieniając swoje nawyki

Czy można szybko schudnąć? Zdrowa dieta odchudzająca


Jak schudnąć bez uszczerbku dla zdrowia i urody? Jak wygląda zdrowa dieta odchudzająca? Które produkty nie pozwalają szybko schudnąć? 


NADWAGA a OTYŁOŚĆ

Otyłość jest nie tylko nieestetyczna, lecz również niebezpieczna – przyspiesza powstawanie takich chorób jak cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie, zwyrodnienie mięśnia sercowego, choroby stawów.

Podstawą leczenia otyłości jest ruch i zdrowa dieta odchudzająca, która zostaje indywidualnie opracowana na zlecenie lekarza.
 Zdrowa dieta powinna być stworzona i przeprowadzona z uwzględnieniem współtowarzyszących chorób. Dieta odchudzająca jest przeznaczona osób otyłych i wszystkich, którzy pragną pozbyć się nadmiaru kilogramów. Nadwaga występuje u każdego, u którego ciężar ciała przekracza 10%-19% ciężaru prawidłowego dla jego wzrostu, wieku i płci, przy uwzględnieniu jego budowy kości. Przekroczenie wagi o 20% oznacza już otyłość.

JAK SCHUDNĄĆ SZYBKO?
Nie ma cudownego leku ani sposobu na szybkie schudnięcie!
Należy, wytrwale stosując prawidłową dietę dopasowaną do rodzaju wykonywanej pracy, pozbyć się złych nawyków żywieniowych i zmienić tryb życia zażywając więcej ruchu. Pożywienie dostarcza organizmowi nie tylko niezbędną do życia energię (w postaci tłuszczu i węglowodanów), lecz również składniki budulcowe (białko), witaminy, sole mineralne i wodę. Zdrowe odchudzanie nie polega na stosowaniu radykalnej diety, postów a nawet ziół na własną rękę, opuszczaniu posiłków, stosowaniu cudownych metod czy leków szeroko reklamowanych w mediach.

JAK SCHUDNĄĆ ZDROWO?
Na czym polega zdrowa dieta odchudzająca? 
Dieta odchudzająca polega na ograniczeniu zawartości węglowodanów i tłuszczów oraz utrzymaniu względnie dużej zawartości białka w postaci chudego mięsa, chudego nabiału i warzyw w spożywanych pokarmach. Aby zdrowo schudnąć, warto zmodyfikować swój jadłospis oraz wykluczyć z jadłospisu niektóre produkty.

Główne zasady zdrowej diety odchudzającej:

  1. Potrawy, łagodnie przyprawione, podaje się w mniejszych porcjach 5 razy dziennie w formie 3 głównych posiłków i 2 przekąsek.
  2. Posiłki należy tak dobrać, aby odchudzający się nie doznał uczucia intensywnego głodu. Uczucie głodu można zlikwidować zjadając dodatkowo (tzn. poza ułożonym dietetycznym menu) białko jaja ugotowanego na twardo, plasterek wołowiny bez ziemniaków i pieczywa, rzodkiewkę, pomidory, kalafior, kalarepkę, zieloną sałatę, surówkę z kapusty (świeżej lub kiszonej).
  3. Składniki powinny być wyłącznie gotowane lub przyrządzane na parze. Tylko w niewielkich ilościach można spożywać potrawy pieczone i duszone bez tłuszczu.
  4. Zalecane są mało esencjonalne odtłuszczone wywary z mięsa i warzyw (z selerów, porów, szpinaku, cebuli, kalarepki, pomidorów, zielonej fasolki szparagowej). Zupy i sosy zaprawione zasmażką należy usunąć z jadłospisu.
  5. Powinno się spożywać kilka razy dziennie warzywa surowe i gotowane. Zaleca się zieloną fasolkę z wody, duszoną kapustę i kalarepę, gotowany kalafior, marchew, kiszoną i słodką kapustę, pory. Ziemniaki, wyłącznie gotowane, powinno się spożywać w ograniczonych ilościach (10 dag dziennie).
  6. Surówki podawać bez śmietany, majonezu i gęstych sosów na bazie olejów roślinnych. Surówkę można polać sokiem z cytryny, pomarańczy lub jogurtem, kwaśnym mlekiem.
  7. Owoce spożywać w postaci surowych lub gotowanych bez cukru, najlepiej do wczesnych godzin popołudniowych.
  8. Mięso (chuda wołowina, cielęcina, kurczak, indyk, chude ryby, filety z ryb) najlepiej gotowane, pieczone lub duszone bez tłuszczu podawać z bardzo dużą ilością warzyw w postaci gulaszów (oczywiście bez dodatku mąki i zasmażki).

Należy dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu i pić wodę (naturalne mineralne wody bez dodatków smakowych i wodę z kranu), soki warzywne, odtłuszczone słodkie mleko, kwaśne mleko, maślankę, napoje z serwatki, herbatę bez cukru. Powinno się zrezygnować z alkoholu, który jest wysokoenergetyczny, a więc kaloryczny!

Zdrowa dieta odchudzająca. Produkty, które należy wykluczyć z jadłospisu:

  1. tłuszcz w postaci mięsa wieprzowego i wyrobów z tego mięsa, kiełbasy, parówki, skwarki, pasztety, salceson, boczek, słonina, gęsi, kaczki, tłuste ryby;
  2. wszelkie potrawy smażone;
  3. tłuste wyroby mleczne: mleko pełnotłuste, masło w większej ilości, śmietana, bita śmietana, tłuste sery i majonezy;
  4. cukier i wyroby cukiernicze zawierające cukier (czekolada, ciasta, ciastka, cukierki, lody), słodziki;
  5. słodkie produkty i owoce: miód, konfitury, rodzynki, figi, daktyle, syropy, słodzone soki i napoje, gazowane napoje (coca-cola!),
  6. alkohol (piwo i wino wolno tylko w ograniczonych ilościach wg zaleceń lekarza);
  7. biały ryż i produkty z białej mąki; można jeść wyłącznie chleb razowy i to w ograniczonej ilości (3-4 kromki dziennie);
  8. produkty z oznaczeniem „light”.
Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *