Profilaktyka upadków i złamań kości cz. 2

Spożycie napojów alkoholowych należy ograniczyć. Nawet małe ilości alkoholu mogą znacznie zakłócić zdolność do utrzymania równowagi i osłabić refleks seniora. Po spożyciu alkoholu najłatwiej jest o upadek.

Zachować szczególną ostrożność w czasie choroby, np. grypy. Przy chwiejności, niepewnym chodzie lepiej pozostać w fotelu czy w łóżku, gdyż łatwiej wtedy o upadek.
Wygodniej wstać z wysokiego łóżka czy siedzenia. Nie wolno gwałtownie wstawać z pozycji leżącej czy siedzącej, szczególnie po śnie i jedzeniu, ponieważ obniżone ciśnienie krwi może powodować zawroty głowy. Po wstaniu powinno się odczekać 15 sekund i dopiero po ustabilizowaniu się rozpocząć chodzenie.
Temperatura w sypialni w nocy nie powinna być niższa niż 18°C. Długotrwałe narażenie na zimno może powodować obniżenie temperatury ciała i prowadzić do zawrotów głowy i upadków. Seniorzy znoszą zimno gorzej niż młodzi.

Lepiej zrezygnować z wanny na rzecz prysznica ze stabilnym siedzeniem lub krzesełkiem i antypoślizgową matą. W łazience nigdy nie powinno być duszno, należy zadbać o stały przepływ powietrza. Najlepiej nie zamykać się w niej. Podłoga powinna być zawsze sucha lub wyłożona mocno przyklejoną do niej matą. Zamontować dodatkowe uchwyty w toalecie i łazience ułatwiające odzyskanie równowagi i zapobiegnięciu upadkowi.

Część prac domowych senior powinien zlecić młodszej osobie (np. ścieranie kurzu z szaf, mycie wysokich okien, wymiana żarówki w żyrandolu). Zamiast schylać się lepiej przyklęknąć trzymając się podpory.

W zagraconych pomieszczeniach łatwo o wypadek. Przedmioty codziennego użytku powinny znajdować się w zasięgu ręki – upadek nawet z niskiego podnóżka może mieć tragiczne skutki. Należy z podłogi usunąć wszystko, co może doprowadzić do potknięcia, poślizgu i upadku podczas chodzenia. Unikać różnobarwnych dywanów i wykładzin, które zlewając się z tłem, utrudniają dostrzeżenie małych przeszkód lub krawędzi schodów. Powinno się zawsze patrzeć pod nogi, zwłaszcza kiedy w domu mieszkają kot lub pies. 

Artykuły powiązane:

Profilaktyka upadków i złamań kości cz.1.
Profilaktyka upadków i złamań kości cz.3.

 

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *