Zdrowe opalanie się cz. 2


Okulary, kapelusz, parasol

Nie wszystkie szkła okularów przeciwsłonecznych pochłaniają promienie UVA i UVB, mimo że producent twierdzi co innego. Niektóre są zbyt małe, nie przylegają do skóry i przez szpary przepuszczają duże ilości szkodliwego promieniowania. Tanie ciemne okulary bez wystarczającej ochrony UV zamiast chronić oczy, powodują duże szkody w  siatkówce i rogówce oka. Przez rozszerzoną źrenicę wpada więcej szkodliwych dla oka promieni UV niż wtedy, gdy oko jest zupełnie odsłonięte.

  1. Podczas długich pobytów w pełnym słońcu, szczególnie nad wodą, w górach, również w czasie śnieżnej zimy należy wybierać okulary ochroną UV-400 i 100% UV.
  2. Nakrycie głowy zapobiega silnemu wysuszeniu włosów, powstaniu oparzeń skóry twarzy i karku oraz udarowi słonecznemu.
  3. Osoby o wrażliwej skórze mogą opalać się w cieniu. Woda, piasek, jasne ściany budynków odbijają nawet 85% promieni słonecznych, przez materiał parasola może przenikać aż 50% promieni słonecznych! Zdrową i trwałą opaleniznę można uzyskać przebywając w półcieniu, pod drzewem, którego liście i tak przepuszczają dużo promieni słońca. Nawet opalając się w cieniu powinno się natłuścić skórę kremem.

Czas i pora opalania
Pierwsza kąpiel słoneczna w południowych krajach nie powinna trwać dłużej niż 5-10 minut. Później można ją stopniowo wydłużać, lecz jeśli przebywa się na plaży dłużej niż godzinę, to koniecznie pod parasolem.

  1. Podczas opalania się trzeba zmieniać pozycję co 5-10 minut i nie zasypiać w słońcu! Najlepiej jest opalać się w ruchu – podczas spaceru czy uprawiania sportu, wtedy też tworzy się równomierna opalenizna.
  2. W godzinach południowych promienie słońca działają 150 razy intensywniej niż rano i wieczorem, dlatego w tym czasie trzeba przebywać w pomieszczeniach. Najbezpieczniej jest całkowicie unikać opalania w godzinach 11-16.
  3. W czasie opalania pić dużo czystej niegazowanej wody, nie tylko podczas opalania się w ruchu!

Kąpiele
Promienie słoneczne nie tylko odbijają się od tafli wody i silnie działają na skórę lecz także przenikają w głąb wody. Dlatego przed kąpielą trzeba koniecznie nanieść na skórę świeżą warstwę kremu.

  1. Po każdej kąpieli w morzu, jeziorze czy na basenie powinno się spłukać skórę i zmoczone włosy czystą wodą. Szczególnie szkodliwa dla skóry i włosów jest słona woda i woda zawierająca chlor. Jeśli po kąpieli pozostajemy w słońcu, trzeba wytrzeć ciało do sucha, zmienić strój i nanieść na skórę świeżą warstwę kremu do opalania.
  2. Pluskając się w wodzie trzeba pamiętać o jej chłodzącym działaniu. Lepiej się nie zapomnieć i kontrolować czas trwania kąpieli, gdyż łatwo w niej o poparzenie słońcem zwłaszcza skóry pleców.
  3. Należy chronić skórę nie dopuszczając do zniszczenia jej własnych mechanizmów obronnych, lepiej dbając o płaszcz lipidowy skóry.
  4. Prysznice i kąpiele, nawet w upalne dni, powinny być nie za częste, krótkie i tylko w letniej wodzie o temperaturze 33°C-36°C. Na trwałość opalenizny wpływa codzienne wieczorne ścieranie z całego ciała martwego naskórka. Najlepiej robić to samą gąbką zmoczona letnią wodą.
  5. Jeśli konieczny jest codzienny prysznic, to powinien być krótki. Nie powinno się namydlać za każdym razem całego ciała, szczególnie jeśli mamy suchą skórę, która wolniej odbudowuje płaszcz ochronny niż tłusta.
  6. Kąpieli w wannie nie powinno się częściej zażywać niż 2 razy w tygodniu i nie dłużej niż przez 15 min, aby nie wysuszyć skóry. Zamiast piany lepiej stosować olejki. Po kąpieli wetrzeć w jeszcze wilgotną skórę odpowiedni preparat po opalaniu (After Sun), aby wraz ze skóra nie stracić pięknej opalenizny.
  7. Kobiety w ciąży powinny zrezygnować z kąpieli w morzu, jeziorze czy na basenie w czasie upałów.

Ciąża

  1. Kobiety w ciąży nie powinny opalać się w pełnym słońcu, lecz w cieniu, tylko do południa i przez krótki czas. Trzeba pożegnać się z marzeniem o pięknej opaleniźnie.
  2. Ciężarne powinny opalać się na leżaku, nigdy na piasku, który jest bardzo gorący i może spowodować powikłania ciąży!

Leki, kosmetyki  i zioła

Osoby zażywające dziurawiec lub antybiotyki zawierające tetracyklinę,  tabletki antykoncepcyjne, leki moczopędne, przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwdepresyjne i uspokajające, przeciwcukrzycowe  powinny unikać słońca, ze względu wysokie ryzyko poparzenia skóry i reakcje alergiczne.
Przed wyjściem na silne słońce trzeba zrezygnować ze stosowania perfum, dezodorantów, złuszczających skórę kwasów hydroksylowych, gdyż w połączeniu z działaniem promieni UV często powodują silne podrażnienia skóry.
Osoby stosujące maści i kremy zawierające retinol, duże ilości witamin nie powinny opalać się, ponieważ te składniki powodują nierówną opaleniznę i powstawanie nieodwracalnych plam na skórze.

Artykuły powiązane:

Zdrowe opalanie się cz.1.
Zdrowe opalanie się cz.2.
Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Pierwsza pomoc.
Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Domowe sposoby cz. 1.
Jak złagodzić skutki lekkiego oparzenia słonecznego? Domowe sposoby cz. 2.
Pierwsza pomoc w przypadku silnego oparzenia słonecznego.
Piegi i plamy starcze. Zapobieganie powstawaniu przebarwień na skórze.
Piegi i plamy starcze. Przepisy na domowe maseczki.

Dodaj do zakładek permalink.

Jedna odpowiedź na „Zdrowe opalanie się cz. 2

  1. Strus mówi:

    Należy bezwzględnie chronić skórę głowy i szyi przez nadmierną ekspozycją na słońce. Chyba, że ktoś lubi zmarszczki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *