Jedzmy podroby wołowe. Nerki wołowe

Nerki wołowe i nerki cielęce w diecie


Jakie wartości odżywcze mają nerki wołowe i nerki cielęce? Dlaczego powinno się jeść nerki wołowe? Kto powinien spożywać cynaderki? Przeciwwskazania do spożywania nerek wołowych
Wartości odżywcze nerek cielęcych i nerek wołowych
Nerki wołowe dostarczają wyjątkowo dużo białka (więcej niż mięso wołowe) oraz ważne aminokwasy. Zawierają sporo witaminy A. Wprawdzie nerka wołowa zawiera mniej witaminy A niż wątroba wołowa, ale jej jedna porcja pokrywa około 30% dziennego zalecanego spożycia tej witaminy. Nerki wołowe są bogatym źródłem witamin z grupy B, które aktywują enzymy, mają pozytywny wpływ na działanie układu nerwowego i mózgu (witamina B12 i kwas foliowy), metabolizm (witaminy B1, B2, B3), tworzenie się czerwonych krwinek (witamina B12), zdrowe serce i układ krwionośny (witamina B6, B12, kwas foliowy). Porcja gotowanych lub duszonych nerek cielęcych lub nerek wołowych o wadze 10 dag całkowicie pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminy B2 i B12 oraz na selen.
Zawierają spore ilości dobrze przyswajalnego żelaza, a także jod, fosfor, cynk, miedź. 

Dlaczego powinno się spożywać nerki wołowe?
Potrawy z nerek wołowych zawierają wyjątkowo duże ilości selenu – składnika wielu enzymów, ważnego dla prawidłowej pracy tarczycy i mającego wpływ na oczyszczanie organizmu z toksycznych produktów przemiany materii. Selen pozytywnie wpływa na układ odpornościowy oraz hamuje rozwój komórek nowotworowych. 
Żelazo
w organizmie „pomaga” zwalczać zmęczenie, wytwarzać energię przez komórki, a także dostarcza do tkanek tlen przez cały dzień.
Cynk
wspiera m.in. prawidłową funkcję tarczycy, wspomaga gojenie się ran.
Miedź
 wzmacnia tkankę łączną, chroni komórki przed uszkodzeniami. Umożliwia organizmowi lepiej przyswoić żelazo zawarte w pożywieniu.

Kto powinien spożywać cynaderki?
Spożywanie cynaderek, czyli potraw z gotowanych nerek cielęcych i wołowych zaleca się głównie pacjentom z niedokrwistością, z niedoczynnością tarczycy, po operacji i długotrwałej chorobie.
Włączenie ich do jadłospisu przyczyni się do poprawy działania układu pokarmowego.
Nerki wołowe mają podobny skład jak wątroba wołowa, ale są mniej kaloryczne. Zresztą około 70% kalorii pochodzi z białka nerki. Porcja gotowanych lub duszonych nerek cielęcych o wadze 10 dag dostarcza około 160 kcal. Tylko od sposobu przygotowania potrawy i dodatków zależy, czy danie z nerek będzie kaloryczne.
Tłuszcz stanowi ledwie 3-5% wagi porcji nerek, natomiast wartościowe białko aż 20%. Dlatego ich spożywanie zaleca się sportowcom, dla znormalizowania pracy układu trawiennego oraz młodzieży (prawidłowy wzrost).
Wprawdzie nerki wołowe i nerki cielęce są bogate w cholesterol, ale dla większości zdrowych ludzi ilość spożywanego cholesterolu ma niewielki wpływ na jego poziom we krwi.

Przeciwwskazania do spożywania nerek wołowych

Mimo dużych wartości odżywczych nerek cielęcych i wołowych nie każdy może je spożywać.

Pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe układu sercowo-naczyniowego, nadciśnienie, miażdżycę, powinni skonsultować z lekarzem wprowadzenie potraw z nerek wołowych do swojej diety.

Ze spożywania nerek wołowych powinno się zrezygnować przy artretyzmie, jaskrze, jeśli występuje zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi.

O wartościach odżywczych podrobów wołowych i przeciwwskazaniach do ich spożywania można zaczerpnąć informacje w cyklu artykułów Jedzmy podroby wołowe.

Dodaj do zakładek permalink.

3 odpowiedzi na „Jedzmy podroby wołowe. Nerki wołowe

  1. zainteresowana mówi:

    Tylko dlaczego ich nie ma w sklepach

  2. remix mówi:

    Dobrze zrobione nerki cielęce w sosie, ciepła marchewka z groszkiem i ziemniaczki…

  3. Elwi R. mówi:

    Mimo moczenia nie lubie cynaderek bo wciąż brzydko pachną. Wolę wątrobe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *