Pożywne śniadanie gwarancją zdrowia i energii

Jakich pokarmów i napojów unikać rano?

 

Złe nawyki żywieniowe szkodzą zdrowiu żołądka, a dobrze dobrane składniki pierwszego śniadania wspierają naszą kondycję fizyczną i umysłową przez wiele godzin.

Napoje, które nie powinny znaleźć się rano na naszym stole:

  1. mocna herbata,
  2. kawa, szczególnie z cukrem albo mlekiem (kofeina prowadzi m.in. do odwodnienia organizmu, wypłukiwania wapnia z organizmu, a systematyczne picie kawy może prowadzić do zapalenia błony śluzowej żołądka, wrzodów i osłabienia pracy woreczka żółciowego),
  3. kupowane soki i napoje smakowe (obfitujące w cukry i zbędne kalorie),
  4. zimne napoje (upośledzają działanie enzymów i prowadzą do zwężenia naczyń krwionośnych ścian żołądka ograniczając zdolność trawienia i wchłaniania,
  5. napoje gazowane (dwutlenek węgla drażni ścianki pustego żołądka),
  6. soki cytrusowe (kwasy osłabiają ściany pustego żołądka),

Jedząc rano pierwsze śniadanie najlepiej zrezygnować z:

  1. kupowanych ciast i ciastek (powodują apatię i zmęczenie, mogą doprowadzić do stanu zapalnego trzustki),
  2. białego pieczywa: bułek, tostów, bagietek,
  3. makaronu (który poza węglowodanami właściwie niczego wartościowego nie dostarcza),
  4. grzanek przygotowywanych na patelni,
  5. kiełbas (sycą na krótki czas),
  6. jogurtów (w pustym żołądku, wszystkie pożyteczne bakterie są zabijane natychmiast w nieprzyjaznym środowisku soku żołądkowego, niskokaloryczny napój dodatkowo wychładza organizm),
  7. tłustych serów,
  8. słodkich potraw (nie tylko ciast, lecz również chleba z dżemem), składających się głównie z prostych węglowodanów, po których szybko poczujemy głód,
  9. resztek z kolacji czy obiadu (kotletów, dań z grilla),
  10. gotowych mieszanek zbóż typu „muesli”, czy „chrupki śniadaniowe” (często zawierają mało błonnika, ale dużo cukru i sporo tłuszczu),
  11. gruszek (mają zbyt dużą ilość błonnika),
  12. pomarańczy (działanie kwasów osłabia śluzówkę żołądka i powoduje wzdęcia),
  13. bananów (zakłócają równowagę magnezu i wapnia),
  14. sałatki z pomidorów (szczególnie z puszki),
  15. czosnku,
  16. smażonych, pikantnych i słonych dań oraz żywności typu fast food (powodują problemy z układem pokarmowym, szczególnie jeśli są spożywane na czczo).

W ciągu 2-3 godzin po pierwszym śniadaniu trzeba koniecznie zjeść drugie, choćby w formie przekąski, składającej się z sałatek owocowych i warzywnych albo z kanapki z szynką czy serem. Teraz można napić się jogurtu, zjeść banana lub całe jabłko. Po dostarczeniu organizmowi nowej porcji węglowodanów, na obiad spożyjemy tylko niezbędną porcję żywności. Przypomnijmy, że w pierwszej połowie dnia organizm pracuje najbardziej wydajnie, później poziom przemian metabolicznych zaczyna spadać.


Artykuły powiązane:
Jakich pokarmów i napojów unikać rano?
Pożywne pierwsze śniadanie gwarancją zdrowia i energii. Co jeść rano?
Pożywne ciepłe śniadanie z ryżem, kaszą jaglaną, owsianką, jajkami i twarogiem.
Pożywne śniadanie. Szybkie posiłki z mlekiem i twarogiem.
Pożywne śniadanie. Odżywcze i energetyczne napoje.
Śniadanie złagodzi skutki kaca.

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *