Kąpiele zmniejszą ból mięśni

Domowe sposoby na zakwasy po treningu


Lecznicze kąpiele ziołowe na ból mięśni: kąpiel z oregano, kąpiel z rozmarynem, kąpiel z olejkiem z rozmarynu. Przepis na domowy olej z rozmarynu
Rozgrzewka przed treningiem, kąpiel po wysiłku
Rozgrzewka zapobiegnie silnym bólom mięśni po treningu. Mięśnie trzeba długo rozgrzewać lekkimi ćwiczeniami, spokojnym biegiem (bieganie angażuje około 70% mięśni), po których można wykonać lekkie ćwiczenia rozciągające te partie mięśni, które będą najbardziej eksploatowane w czasie treningu. Organizm prawidłowo rozgrzany do treningu osiąga temperaturę nawet do 39°C. Rozciąganie zimnych mięśni nieuchronnie prowadzi do kontuzji.
Ważne są odpowiednia, wygodna, indywidualnie dobrana odzież i wygodne obuwie. Przy ich wyborze nie powinno się kierować ani marką ani reklamą.
Po właściwym treningu obowiązkowo wykonać lekkie ćwiczenia rozciągające najbardziej eksploatowanych grup mięśni. Rozciąganie po treningu wspiera regenerację mięśni, zapobiega powstawaniu silnych zakwasów oraz problemom z kolanami i ścięgnem Achillesa, zmniejsza bóle stawów.

Jak zmniejszyć ból mięśni po treningu?
Środki przeciwbólowe nie zapobiegają i nie leczą bólu mięśni – mogą na jakiś czas tylko go złagodzić. Warto sięgnąć po domowy sposób na zakwasy, a właściwie opóźnioną bolesność mięśni, która pojawia się 1-2 dni po treningu. Po intensywnym wysiłku fizycznym potrzebne są relaks i ciepło, które rozgrzewa obolałe mięśnie, pobudza cyrkulację krwi. Sprawdza się rozgrzewająca kąpiel kończyn lub całego ciała i przykładanie termoforu.

Kąpiele
Po wyczerpującym fizycznym wysiłku wziąć ciepły prysznic lub kąpiel, aby zwiększyć ukrwienie mięśni, co przyspieszy proces gojenia naderwanych miofibryli budujących tkankę mięśni. Bóle mięśni i bóle stawów koi kąpiel ziołowa.
Ciepły prysznic lub kąpiel zakończyć chłodnym (nie zimnym) prysznicem przeciążonych mięśni trwającym nie dłużej niż 15-20 sekund. Zimna kąpiel czy zimny prysznic mogą spowodować tylko przeziębienie.

Kąpiel z oregano na ból mięśni

10 dag ziela oregano zagotować w litrze wody, przecedzić. Wywar dolać do wody w wannie. Zanurzyć ciało po szyję w ciepłej wodzie przez 10 minut.

Po kąpieli można wykonać delikatny masaż dla rozluźnienia napiętych mięśni. Kąpiel z rozmarynem silnie pobudza krążenie krwi, koi bóle mięśni, jest stosowana w stanach wyczerpania fizycznego i emocjonalnego, zapobiegawczo po zmarznięciu. Kąpieli nie powinno się stosować wieczorem, gdyż działa ona silnie pobudzająco na organizm i trudno po niej zasnąć. Rozmarynu nie powinno się stosować przy wysokim ciśnieniu i w ciąży, może także wywołać reakcje alergiczne.

Kąpiel z rozmarynem na ból mięśni

4 łyżki suszonych igieł rozmarynu zalać litrem wrzącej wody. Odstawić do naciągnięcia pod przykryciem. Do wanny napełnionej do połowy wodą wlać przecedzony napar z rozmarynu.

Kąpiel z olejkiem z rozmarynu

10 kropli olejku z rozmarynu i 20 ml oliwy rozpuścić w 150 ml tłustego mleka lub śmietany (wtedy oleje równomiernie zmieszają się z wodą), dodać do ciepłej wody w wannie (38°C-39°C) i dokładnie wymieszać. Zanurzyć się po szyję na 15–20 minut. Starać się rozluźnić mięśnie. Podobnie można stosować kąpiel nóg po wyczerpującym biegu.

Przepis na domowy olej z rozmarynu

Składniki
1/3 szklanki igiełek świeżego rozmarynu
szklanka oliwy lub oleju słonecznikowego dobrej jakości

Gałązki rozmarynu opłukać pod bieżącą wodą, dokładnie wysuszyć je przykładając papierowy ręcznik. Oskubać, igiełki zmiażdżyć w moździerzu lub drobno pokroić nożem i przesypać do czystego i suchego słoika. Zalać oliwą, delikatnie wymieszać. Rozmaryn nie może zostać na ściankach słoika, musi być całkowicie zakryty oliwą, inaczej pleśnieje. Słoik przykryć gazą, aby woda znajdująca się roślinie mogła wyparować. Po 3-4 dniach szczelnie go zamknąć, odstawić w ciemne i chłodne miejsce na 4-6 tygodni. Po tym czasie przecedzić przez sitko z drobnymi oczkami. Przechowywać w zamkniętym pojemniku jw. Tak przygotowany olejek z rozmarynu jest bardzo skoncentrowany.
(c.d.n.)

Powiązane artykuły:

Opóźniona bolesność mięśni.
Dieta zmniejszy ból mięśni po treningu. 
Ból mięśni po treningu, czyli co stosować na zakwasy? Chłodzenie i nacieranie.
Domowe nalewki kojące bóle mięśni.

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *