Żywność powodująca silne zakwaszenie organizmu

Poznaj popularne produkty spożywcze zakwaszające organizm oraz objawy zakwaszenia organizmu

Objawy zakwaszenia organizmu
Aby zachować zdrowie powinno się mocno ograniczyć ilość spożywanych produktów niekorzystnie zakwaszających organizm, które dostarczają dużych ilości aminokwasów lub powodują redukcję substancji zasadowych. Zaleca się codziennie jeść 3-4 razy więcej produktów zasadotwórczych niż kwaśnych, nawet jeśli nie występują wyraźne oznaki zakwaszenia organizmu. Jeśli w diecie długotrwale przeważają produkty kwasotwórcze, upośledzone są procesy metaboliczne, działanie układu krążenia i praca serca.
Zakwaszenie organizmu objawia się m.in. podwyższonym poziomem glukozy we krwi, nudnością, brakiem apetytu, bólami brzucha, zmęczeniem, sennością, obniżeniem sprawności i wytrzymałości fizycznej, podirytowaniem. Do najczęstszych błędów w odżywianiu można zaliczyć brak owoców i warzyw w diecie, nadmiar soli kuchennej w potrawach, spożywanie odgrzewanych potraw. Poza nieodpowiednią dietą zakwaszenie organizmu powodują też długo utrzymujący się niepokój czy stres, brak snu, otyłość, związki chemiczne w powietrzu, wodzie, żywności i kosmetykach, a także stan zapalny organizmu i gorączka, złe trawienie, niedotlenienie komórek organizmu.

Lista popularnych produktów powodujących niezdrowe zakwaszenie organizmu

1. Mięso z konwencjonalnej hodowli, wędliny i ryby zakwaszają organizm: wszystkie wędliny (szczególnie szynka), wywar mięsny, drób (szczególnie gęsina), cielęcina, wołowina, wieprzowina, jagnięcina, podroby (szczególnie wątroba), królik, ryby z konwencjonalnej hodowli (szczególnie pstrąg), śledź (szczególnie ikra i mlecz), skorupiaki (szczególnie krewetki).

2. Nabiał  przyczynia się do zakwaszenia organizmu: chude produkty mleczne, mleko homogenizowane, kefir, kwaśna śmietana, twaróg, jogurt owocowy i zagęszczany, sery (szczególnie twarde, także z mleka kozy i owcy), serki topione, sery pleśniowe, białko jaja.

3. Zboża, produkty zbożowe i wypieki z mocno oczyszczonej mąki zakwaszają organizm: makaron z białej mąki, ryż (polerowany i brązowy), biała mąka, mąka i skrobia kukurydziana, kluski, pączki, ciastka, pieczywo francuskie i drożdżowe, babeczki typu muffin, białe pieczywo, płatki śniadaniowe (płatki owsiane i kukurydziane, gotowe mieszanki typu muesli, chrupki itp.), chipsy, paluszki, gluten pszenny (seitan) i mięsopodobne wyroby z niego.

4. Tylko niektóre warzywa zakwaszają organizm: brukselka, soczewica zielona i brązowa, szparagi.

5. Niektóre orzechy i nasiona zakwaszają organizm: orzeszki ziemne, suszone orzechy włoskie, nasiona buka, mocno przetwarzane produkty sojowe (szczególnie sojowe białko teksturowane TVP).

6. Niezdrowe i tanie tłuszcze, oleje prowadzą do zakwaszenia organizmu: utwardzane tłuszcze, margaryna, oleje rafinowane, olej kukurydziany, tanie oleje do sałatek.

7. Słodycze i większość słodkich potraw zakwaszają organizm: lody (także lody z soi i jogurtu) za wyjątkiem mrożonych niesłodzonych owoców, miód, melasa, syrop klonowy, wypieki, fruktoza, laktoza, syropy, zagęszczane soki, słodziki, żelki, cukier (biały i brązowy) zakwaszają organizm.

8. Niektóre przyprawy przyczyniają się do zakwaszenia organizmu: ocet, keczup, majonez, musztarda, sos sojowy, mieszanki przypraw (mixy).

9. Niektóre napoje w diecie powodują zakwaszenie organizmu: silne napoje alkoholowe, szampan, napoje energetyczne, napoje izotoniczne (szczególnie w proszku), napoje proteinowe, szejki mleczne, czarna herbata, herbaty owocowe, gotowa herbata mrożona, kakao, kawa naturalna i mocna kawa zbożowa bez mleka, kawa instant i bezkofeinowa, lemoniady, napoje odchudzające, soki owocowe w kartonach, koncentraty owocowe, napoje gazowane (szczególnie zawierające kwas fosforowy, np. napoje typu cola).

10. Inne produkty spożywcze powodujące zakwaszenie organizmu: fast food, dania gotowe i półprodukty, dania z mikrofalówki, konserwy mięsne, owoce i warzywa z puszki (szczególnie konserwowane octem), niedojrzałe owoce, niedojrzałe pomidory, grzyby (za wyjątkiem kurek, pieczarek), drożdże.

11. Używki: nikotyna.

12. Dieta wysokobiałkowa, zwłaszcza przy ograniczeniu spożycia węglowodanów, jest niebezpieczna, ponieważ  przyczynia się do silnego zakwaszenia organizmu.

Chyba najczęściej jemy kanapki z wędliną i serem. Kusi nas łatwość ich przyrządzania i przyzwyczajenie, ponieważ są to najpopularniejsze kanapki szykowane do szkoły. Warto zamienić choć czasem wędlinę i ser na zdrową pastę warzywną przygotowywaną w domu.

Pasta z pieczarek na kanapkę

Składniki
30 dag małych pieczarek
1/3 szklanki rozdrobnionego razowego chleba z poprzedniego dnia (sam miękisz)
mała cebula
duży ząbek czosnku
łyżka krojonej świeżej natki pietruszki (lub pełna łyżeczka suszonej natki)
duża szczypta suszonego rozmarynu
2 łyżki soku z cytryny
łyżka oleju słonecznikowego
sól, mielony pieprz
Pieczarki wymyć dokładnie, oczyścić i drobno pokroić. Cebule i czosnek obrać, drobno posiekać osobno i posolić. Rozgrzać patelnię, wlać olej i zeszklić na nim cebulę. Dodać pieczarki, zamieszać i przykryć. Zmniejszyć gaz. Po kwadransie duszenia się wsypać okruchy i zdjąć przykrywkę, aby soki wyparowały. Dodać czosnek, przyprawić i chwilę smażyć mieszając, aby nie przypalić. Można dodać łyżkę przecieru pomidorowego. Nakładać jeszcze ciepłą na krakersy lub wafle ryżowe. Posypać natką pietruszki.

Zakwaszenie organizmu spowodowane chorobą powinien leczyć lekarz.

 

Powiązane artykuły:
Dlaczego równowaga kwasowo-zasadowa jest tak ważna dla naszego zdrowia?
Jak dochodzi do zakwaszenia organizmu?
Żywność powodująca powstanie zdrowych kwasów w organizmie
Lista zasadotwórczych produktów spożywczych 
Jak zmniejszyć zakwaszenie organizmu? Dieta
Zmiana nawyków, alkalizujące kąpiele i okłady

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *