Jak chronić dziecko przed oparzeniem i udarem słonecznym?


Każde, nawet lekkie słoneczne oparzenie skóry dziecka i nastolatka powoduje szkody i wielokrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na raka skóry w starszym wieku. 
Skóra dziecka jest znacznie cieńsza i wrażliwsza niż skóra dorosłego, a jej system obronny skóry działa z większym opóźnieniem.
Poza tym wyrządzone szkody leczą się znacznie dłużej niż u dorosłego. Dopiero skóra nastolatka nabiera zdolności regenerowania się i własnej ochrony przed szkodliwym promieniowaniem. Dlatego powinno się chronić skórę dziecka nie tylko na plaży, lecz nawet podczas spaceru czy zabawy w piaskownicy, zawsze kiedy dziecko ma na sobie ubranie z krótkim rękawkiem i krótkimi nogawkami. Dla dzieci powinno się starannie wybierać odpowiedni produkt o wysokim filtrze ochronnym (w granicach 20-30), nawet jeśli większą cześć czasu spędzają w cieniu, ponieważ promienie odbijają się od wody, piasku, jasnych budynków. Nie należy stosować produktów na bazie alkoholi, które wysuszają skórę.

Należy unikać palącego południowego słońca w godzinach od 11 do 15, kiedy promieniowanie UV jest bardzo silne. Najlepiej spędzić czas w pomieszczeniu, a na spacer wychodzić z dzieckiem rano i po południu w godzinach 7-10 oraz po godzinie 16.

  1. Niemowlęta do 1. roku życia nigdy nie powinno się narażać na bezpośrednie działanie promieni słonecznych (w słoneczne dni nawet rano i po południu spędzać czas w cieniu, na spacer wyprowadzać w zakrytym wózku). 
  2. W słoneczny dzień (nawet wiosną) dziecko powinno mieć zawsze zakrytą głowę, długie spodenki i dobrej jakości okulary słoneczne.
  3. Nawet kilkuminutowy pobyt małego dziecka w pełnym słońcu prowadzi do oparzenia słonecznego delikatnej skóry. Także jeśli jest posmarowana odpowiednim preparatem ochronnym.
  4. Ani chmury na niebie, ani pełen cień nie dają ochrony przed promieniami słońca. 
  5. Dzieci powinno się smarować ochronnym kremem nawet już na 30 minut przed wyjściem na spacer czy na plażę. Tylko niektóre kremy dają natychmiastową ochronę. Szczególnej ochrony wymaga skóra nosa, uszu, brzegów warg, brody, pleców i zewnętrznej strony stóp – tam trzeba nakładać grubszą warstwę kremu i stale uzupełniać jego ubytki. 

Olejek dla niemowląt zwiększa wrażliwość skóry na działanie promieni słonecznych!

Należy chronić oczy dziecka przed promieniami słońca, gdyż są one dużo delikatniejsze od oczu dorosłego, a ich samoobronne właściwości (np. pigmenty) rozwijają się przez lata. Po poparzeniu rogówki promieniami UV powstają na niej trwałe blizny wpływające na jakość wzroku, poza tym silnie wzrasta ryzyko powstania czerniaka.

W przypadku silnego promieniowania, szczególnie na plaży, na wodzie (czy zimą na ośnieżonym terenie) niewielką ochronę dają powieki, daszek czapki czy rondo kapelusza. Przy wyborze okularów należy unikać tanich okularów kupowanych na straganach, nawet jeśli posiadają napis CE oraz tych z rozpylaną warstwą ochronną (lustrzane). Powinno się wybierać dobrze dopasowane okulary z maksymalną ochroną UV 400% (tzn., że szkła prawie całkowicie filtrują promienie UV przy długości fali 400 nm), najlepiej o brązowych odcieniach koloru szkieł i bezpiecznej oprawce. Okulary kupować u optyka. Porysowane szkła nie chronią już rogówki oka. 

Trzeba pilnować, aby dziecko nie patrzyło bezpośrednio w słońce nawet w okularach przeciwsłonecznych.

Podczas kąpieli w słoneczny dzień dzieci powinny nosić bawełniane podkoszulki, a po kąpieli trzeba zmyć morską lub chlorowaną wodę z ciała, zmienić strój (mokry materiał przepuszcza więcej promieni), wytrzeć skórę ręcznikiem i koniecznie nanieść na nią świeżą warstwę kremu.

Również nastolatek nigdy nie powinien długo przebywać w słońcu. Dla nastolatka trzeba wybierać ochronne kremy o filtrze nie niższym niż 15.

Warto dać dziecku dobry przykład i samemu zadbać o zabezpieczenie przed szkodliwym promieniowaniem podczas spacerów.

W przypadku nawet lekkiego oparzenia słonecznego u niemowląt i małych dzieci trzeba natychmiast udać się z nim do lekarza!

Dzieci nigdy nie powinny opalać się w solarium!

 

Artykuły powiązane:

Zdrowe opalanie się cz. 1.
Zdrowe opalanie się cz. 2.

 

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *