Zapobieganie niebezpiecznym przemarznięciom i odmrożeniom cz. 1


Odmrożenia skóry mogą być niebezpieczne i nie powinno się ich lekceważyć.

Jak zabezpieczyć się przed zmarznięciem i odmrożeniem skóry przed wyjściem z domu?

 

Właściwości termoregulacji organizmu są inne u każdego człowieka. Smukłe osoby, zwłaszcza z niską masą ciała, mają tendencje do szybkiego wychłodzenia organizmu. Trzeba śledzić prognozy pogody, przed wyjściem z domu sprawdzić temperaturę powietrza, wilgotność i siłę wiatru. Wiatr i opady są silnymi wychładzającymi organizm czynnikami. Przy spadku temperatury nawet do kilku stopni powyżej zera może dojść do hipotermii, niebezpiecznego wychłodzenia organizmu.

Nigdy nie powinno się wychodzić na zimno po prysznicu czy kąpieli. Po dokładnym wysuszeniu włosów trzeba pozostać w ciepłym pomieszczeniu przez pół godziny.
Przemęczenie pracą fizyczną i intensywnym treningiem, niewyspanie, osłabienie stresem zwiększają ryzyko przemarznięcia organizmu, przeziębienia się i odmrożenia.

  1. Nigdy nie wychodzić na mróz na czczo. Najlepiej spożyć ciepłą potrawę z dodatkiem oleju, masła, smalcu. Ważne są pożywne ciepłe śniadania złożone z węglowodanów i dające rano dużo energii.
  2. Zimą trzeba zrezygnować z restrykcyjnej diety.
  3. Przed bieganiem w zimny dzień koniecznie zrobić rozgrzewkę w ciepłym pomieszczeniu trwającą przynajmniej 10 minut, aby rozciągnąć mięśnie.
  4. Na 20-30 minut przed wyjściem na mróz trzeba posmarować skórę odkrytych części ciała tłustym, a nie nawilżającym kremem. Skóra potrzebuje czasu, aby wchłonąć ochronny krem. Krem nawilżający może zamarznąć na mrozie uszkadzając komórki skóry. Już temperatury poniżej +8°C znacznie obciążają skórę, która jest wysuszona ogrzewanym przez kaloryfery powietrzem.

Jeśli temperatura spada poniżej -10°C najlepiej zrezygnować z biegania, pracy fizycznej i pozostać w domu, nawet jeśli nie cierpimy na astmę, choroby układu krążenia czy uczulenie na zimno.


Jak się ubrać w zimne i wietrzne dni?
 

  1. Zakładać kilka warstw luźnego ubrania (najlepiej trzy warstwy), aby nie upośledzić krążenia. Dobierać ubranie w zależności od tego, jak aktywnie chcemy spędzić czas na świeżym powietrzu.
  2. Nosić nieprzemakalną i chroniącą przed wiatrem ocieplaną odzież. Czapka, szalik i nieprzemakalne rękawice zapobiegają utracie ciepła. Przez głowę organizm traci najwięcej ciepła. Jednocześnie trzeba strać się nie spocić, aby się nie przeziębić.
  3. Nosić nieprzemakalne ocieplane buty z wkładką, najlepiej o numer za duże i długie, luźne, ciepłe wełniane skarpety. Długie skarpety powinny ogrzewać ścięgno Achillesa i mięśnie łydki. Ciasne buty, brak ich ocieplenia, przepocone skarpetki powodują zaburzenia krążenia i szybkie marznięcie stóp.
  4. Zrezygnować z metalowych ozdób w uszach, na rękach, ponieważ metal szybko wychładza skórę, na mrozie może doprowadzić do odmrożeń. Pierścionki i obrączki utrudniają krążenie krwi.
    (c.d.n.)

Artykuły powiązane:

  1. Zapobieganie niebezpiecznym przemarznięciom i odmrożeniom cz.2
  2. Bieganie w zimie.
  3. Jak zminimalizować skutki upadku na śliskim podłożu?
  4. Pierwsza pomoc w przypadku odmrożenia.
Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *